User Experience (UX) to ważny aspekt podczas projektowania nowoczesnych aplikacji. Również tych, które mają optymalizować biznes, czyli usprawniać działanie różnych procesów w firmie – logistycznych, magazynowych czy na przykład utrzymania ruchu. Doświadczenie lub – jak to woli – emocje, które wzbudza używana aplikacja w jej użytkownikach, mają bowiem kluczowe znaczenie i przekładają się na funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa. Elon Musk powiedział, że każdy produkt, do którego potrzebna jest instrukcja obsługi, jest zły.
Nie sposób się z tym stwierdzeniem nie zgodzić. Użytkownicy liczą przede wszystkim na intuicyjność, ale też zależy im na tym, aby produkt był oryginalny, innowacyjny i nowoczesny. To wszystko bowiem składa się na emocje, których doświadczamy, korzystając z urządzenia czy aplikacji. A te są dziś kluczowe – również w IT, które poprzez nowe funkcjonalności i możliwości pozwalają przedsiębiorstwom nadążać za dynamicznie zmieniającą się rzeczywistością.
Waga pozytywnego doświadczenia
Zacznijmy od początku. User Experience (UX), jak sama nazwa wskazuje, związane jest z emocjami użytkownika. Określa subiektywne odczucia, zarówno pozytywne, jak i negatywne, których doświadcza się podczas korzystania z produktu. Pojęcie to ma swoje korzenie w naukowej dziedzinie zajmującej się projektowaniem interfejsów komputerowych. Jest mocno związane z branżą IT, stąd też jego wykorzystanie w tworzeniu aplikacji.
Projektując program optymalizujący procesy biznesowe, również należy o nim pamiętać. Dlatego informatycy Novacura Flow są też psychologami, a nawet artystami. Po co? No właśnie po to, aby w użytkownikach systemu wywołać pozytywne emocje. Poza tym trzeba zdać sobie sprawę z tego, że czasy, kiedy można było wmówić pracownikom, że wdrożony system BPMS lub ERP jest tak zwanym „best practice”, już minęły. Dziś użytkownicy są wymagający i oczekują od produktów elastyczności, mobilności, responsywności, ale również odpowiedniego wyglądu aplikacji i co najważniejsze – intuicyjności.
Intuicyjność, czyli słowo-klucz
User Experience w aplikacjach biznesowych to przede wszystkim intuicyjność! To ona jest tutaj słowem kluczowym. Chodzi o usprawnienie języka, którym posługują się programy. Trzeba pamiętać, że mają one prowadzić użytkownika, aby nie tracił cennego czasu na szukanie odpowiedniego okienka czy właściwej funkcji. Jego uwaga ma być skupiona na samej czynności i celu, nie zaś na myśleniu o tym, jak się posługiwać narzędziem pracy. Dlatego twórcy programów muszą posiadać umiejętność przewidywania, z czym potencjalny użytkownik może mieć kłopot. Co go zatrzyma? W którym miejscu zada sobie pytanie „co dalej”? W przypadku aplikacji takie sytuacje w ogóle nie powinny się zdarzać. Firma Novacura zapobiega im, wczuwając się w rolę pracownika i eliminując jego problem, zanim jeszcze rzeczywiście się pojawi.
Witamy na pokładzie
Ciekawe jest to, że intuicyjność programu wpływa również na przyspieszenie procesu wdrażania nowych pracowników. Firmom zależy na tym, aby taka osoba jak najszybciej odnalazła się na stanowisku. Nie jest to jednak takie proste. W tym adaptacji nowo zatrudnionych pomagają jednak obecne aplikacje zaprojektowane w duchu User Experience. Właściwie można powiedzieć, że prowadzą użytkownika za rękę. Natychmiast dostaje on informację, kiedy powinien przyłączyć się do procesu pracy w firmie. Wie, co i w którym momencie ma robić, a co najważniejsze – w razie potrzeby w łatwy sposób może skontaktować się ze współpracownikami: przesłać im wiadomość o zakończonym zadaniu, przekazać obowiązki czy też poprosić o pomoc. A wszystko to sprawnie, bez zbędnych formalności i za pomocą zaledwie kilku kliknięć.
Mobilność – wymóg nowego pokolenia
Nie ma się co oszukiwać – w dzisiejszych czasach wszyscy wymagamy mobilności, również w pracy. Młode pokolenie nie potrafi funkcjonować bez urządzeń mobilnych. Można wręcz powiedzieć, że czuje się bez nich jak bez ręki. Firmy muszą wyjść naprzeciw wymaganiom i zaoferować swoim pracownikom narzędzia dostosowane do ich oczekiwań. Tylko jak to zrobić? Spójrzmy na przykład na nowoczesne CRM-y. Dzięki obsłudze mobilności pracownik może uzupełniać informacje o klientach poza biurem w niezwykle przystępny sposób, na różnych urządzeniach i platformach. Ma dostęp do wielu ciekawych opcji, takich jak robienie notatek głosowych czy zdjęć i zrzutów ekranu podczas pracy w terenie. Trudno sobie wyobrazić, jak przydatne potrafią być, dopóki się z nich nie skorzysta!
Rozwiązanie idealne
Obecne aplikacje idealne powinny charakteryzować się prostotą i elegancją połączoną z wywoływaniem pozytywnych emocji w użytkowniku. Informatycy firmy Novacura dobrze o tym wiedzą, dlatego dokładają wszelkich starań, by system był dostosowany do działających w firmie procesów i spełniał wymogi zarówno pracodawców, jak i pracowników. Musi być prosty, wyposażony w intuicyjny interfejs. Każdy powinien czerpać satysfakcję z jego użytkowania. Nie ma tu miejsca na chaos i wprowadzanie niepotrzebnych funkcji. Takie rozwiązanie – można pokusić się o stwierdzenie, że idealne – daje pozytywne doświadczenie, które na pewno zaprocentuje w przyszłości.