Jak wynika z badania „Komunikacja SMS w Polsce 2012” przeprowadzonego przez Platformę SerwerSMS.pl, użytkownicy Internetu – niezależnie od płci – najchętniej zasilają konta organizacji charytatywnych za pośrednictwem SMS-ów Premium. Jednak to kobiety bardziej od mężczyzn angażują się w tego typu działalność (odpowiednio 63,7% do 45,5%). W ubiegłym roku SMS-ami o podwyższonej płatności Polacy przekazali na konta organizacji pozarządowych kilkanaście milionów złotych.
– Według naszych szacunków w ubiegłym roku Polacy wysyłając SMS-y Premium przekazali na konta organizacji pozarządowych co najmniej 17 mln złotych. Tak wysoka kwota zebranych środków świadczy o tym, jak bardzo popularnym rozwiązaniem jest SMS. Trudno sobie wyobrazić łatwiejszy sposób przekazywania funduszy organizacji charytatywnej – nie trzeba wychodzić z domu, a telefon przecież zawsze mamy pod ręką. Życzmy sobie więc, aby w okresie przedświątecznym przywiązanie Polaków do SMS-owania jeszcze mocniej odczuły organizacje charytatywne, które dzięki pieniądzom zebranym w ten sposób mogą czynić wiele dobra niosąc pomoc najbardziej potrzebującym – powiedział Artur Sadowski, Menadżer ds. Rozwoju, Platforma SerwerSMS.pl
Ponad połowa (56,1%) uczestników badania „Komunikacja SMS w Polsce 2012” najchętniej angażuje się w akcje charytatywne za pośrednictwem SMS-ów Premium. Trend ten potwierdzają także wyniki zebrane od respondentów należących do grupy osób, które nigdy nie korzystały z usług Premium. Na pytanie o cel, w jakim byliby oni skłonni skorzystać z SMS-a o podwyższonej opłacie, blisko jedna trzecia (30,2%) wskazała na chęć wsparcia organizacji charytatywnej.
Najlepiej o pozytywnym stosunku Polaków do SMS-ów Premium wysyłanych w celach charytatywnych świadczą dane podsumowujące działalność największych organizacji charytatywnych w Polsce, które za pośrednictwem SMS-ów przyjmują pomoc dla swoich podopiecznych.
Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy zaczęła wyszczególniać wpływy z SMS-ów w swoich sprawozdaniach finansowych od 2009 roku. W ciągu ostatnich 4 lat działalności organizacja Jurka Owsiaka za sprawą SMS-ów o podwyższonej płatności uzyskała kwotę 11 842 081,65 zł (w 2011 r. z akcji SMS zebrano 2 736 136,65 zł). Fundacja TVN w samym tylko 2011 roku – za pośrednictwem SMS-ów – uzyskała kwotę 6 mln zł, Caritas Polska – niemal 3,5 mln zł, natomiast Fundacja Radia ZET, Stowarzyszenie Wiosna oraz Fundacja Anny Dymnej „Mimo Wszystko” – szacunkowo po około pół miliona złotych. Jak z kolei podaje Fundacja Polsat na swojej stronie internetowej, dzięki hojności i chęci wysyłania SMS-ów Premium w ramach akcji „Wystarczy chcieć” (start kampanii na początku 2008 roku), organizacja uzyskała do dziś łącznie 41 983 514,86 zł. W całości kwota ta została przekazana na leczenie i rehabilitację dzieci.
Od 2010 roku SMS-y charytatywne zwolnione są z podatku VAT (ulga nie dotyczy SMS-ów wysyłanych z telefonów na karty pre-paid). Warunkiem zwolnienia z VAT dobroczynnych SMS-ów i połączeń telefonicznych jest m.in. prowadzenie akcji charytatywnej w ramach tzw. zbiórki publicznej.