Program Każdy może kodować wzbogacono o nowe materiały, które pomagają nauczycielom w przekazywaniu wiedzy o projektowaniu i tworzeniu aplikacji.
Organizowany przez Apple konkurs Swift Student Challenge daje tysiącom uczniów z całego świata możliwość wykazania się kreatywnością i zdobycia praktycznych umiejętności, które przydadzą się w życiu zawodowym i nie tylko. Od 2020 r. uczniowie uczestniczący w konkursie dołączają do światowej społeczności deweloperów używających języka Swift – w którym programują także zawodowcy – aby tworzyć nową generację przełomowych aplikacji. Kolejna edycja konkursu rozpocznie się w lutym 2024 r. Pojawi się w nim nowa kategoria, w ramach której 50 autorów znakomitych prac zostanie wyróżnionych tytułem Distinguished Winner.
Nauką kodowania i tworzenia aplikacji jest zainteresowanych mnóstwo uczniów. Związane z tym umiejętności są niezwykle pożądane na rynku pracy bez względu na to, czy uczniowie planują karierę w branży technologicznej, czy w innym sektorze. W niezależnym badaniu przeprowadzonym we wrześniu w Stanach Zjednoczonych na próbie ponad 1000 studentów, badacze z YPulse stwierdzili, że dla 92 procent z nich nauka programowania jest ważna, a 94 procent uważa, że jest to istotna umiejętność na przyszłym rynku pracy. Ponadto uczniowie zdają sobie sprawę z wielu korzyści, jakie niesie za sobą umiejętność programowania i tworzenia aplikacji, takich jak rozwój kreatywności, możliwość rozwiązywania lokalnych i globalnych problemów, a finalnie także czynienie świata lepszym.
Z perspektywy uczniów kluczowe znaczenie mają świadomość dostępności materiałów na temat kodowania i tworzenia aplikacji oraz wiedza, jak z nich korzystać. Badanie pokazało, że 85 procent uczniów jeszcze nie zaczęło, ale chciałoby nauczyć się kodować, a 48 procent nie wie, od czego zacząć. Aplikację Swift Playgrounds od Apple zaprojektowano z myślą o tym, by poprowadzić uczniów od pierwszej linijki kodu do ich pierwszej aplikacji w języku Swift. To doskonałe narzędzie dla nowicjuszy, które umożliwia poznawanie, zgłębianie i odkrywanie tajników kodowania i tworzenia aplikacji na iPadzie i Macu, a także swobodne eksperymentowanie.
– W Apple wierzymy, że każdy może nauczyć się kodować i tworzyć aplikacje. Co roku w ramach konkursu Swift Student Challenge z przyjemnością wspieramy i wyróżniamy ambitnych uczniów, którzy stawiają pierwsze kroki w programowaniu, mówi Susan Prescott, wiceprezeska Apple w pionach Worldwide Developer Relations i Education and Enterprise Marketing. – Wiemy, że uczniowie chętnie uczą się kodować, ponieważ pragną rozwiązywać interesujące ich problemy – bez względu na to, czy chodzi o stworzenie aplikacji ułatwiającej rówieśnikom znajdowanie materiałów dotyczących zdrowia psychicznego, czy też aplikację wspierającą proekologiczne działania na kampusie. Chcą też wiedzieć, od czego powinni zacząć. Apple publikuje nowe materiały na temat kodowania skierowane do uczniów i nauczycieli, a jednocześnie wspólnie z organizacjami partnerskimi promuje programowanie w języku Swift. Oprócz tego zapowiadamy już harmonogram konkursu Swift Student Challenge w 2024 r. Nie możemy doczekać się aplikacji, które uczniowie zgłoszą w przyszłym roku.
Firma Apple współpracuje z nauczycielami z całego świata, aby ułatwiać uczniom naukę tworzenia aplikacji. Aby wspierać nauczanie przy pomocy aplikacji Swift Playgrounds, cztery nowe projekty „Everyone Can Code” („Każdy może programować”) dostarczają zasoby, które pomagają studentom rozwijać niezbędne umiejętności – w trakcie tworzenia aplikacji, które rozwiązują ważne dla nich problemy.
Tina Lewis to nauczycielka przedmiotów ścisłych w siódmej klasie placówki Montgomery Public Schools w Alabamie. Ukończyła program Apple Learning Coach, a w 2023 r. została specjalistką z tytułem Apple Distinguished Educator. Prowadzi też szkolne kółko programistyczne w placówce Brewbaker Middle School. – Jako nauczycielka czuję się odpowiedzialna za kreowanie bezpiecznej przestrzeni, która pozwala usłyszeć głos uczniów, mówi Tina Lewis. – Dzięki kodowaniu taką przestrzeń można stworzyć dosłownie, jednocześnie pobudzając ciekawość uczniów i ucząc ich radzenia sobie z niepowodzeniami.
Lewis nauczyła się kodować w 2021 r. dzięki zasobom edukacyjnym dostępnym w ramach programu Każdy może kodować. Ponadto razem z podopiecznymi korzystała ze Swift Playgrounds na iPadzie. Jeden z jej uczniów wziął nawet udział w konkursie Swift Student Challenge w 2022 r. – Motywuje mnie kreatywność uczniów i pragnienie bycia nauczycielką, która rozbudza ją wśród podopiecznych, wyjaśnia Lewis.
Apple wprowadza uczniów w świat tworzenia aplikacji, współpracując z nauczycielami z całego świata, takimi jak Tina Lewis z Alabamy, która uczy przedmiotów ścisłych w siódmej klasie.
Poza globalną współpracą z nauczycielami Apple wspiera partnerów edukacyjnych w 99 krajach i regionach w ramach inicjatywy Community Education Initiative. Jednym z nich jest organizacja National Coalition of Certification Centers (NC3). NC3 oferuje praktyczne możliwości rozwoju zawodowego, które przygotowują dydaktyków ze szkół wyższych i średnich do realizacji programu App Development with Swift. W tym roku organizacja zamierza pomóc jeszcze większej liczbie uczniów w zgłoszeniu projektów aplikacji do konkursu Swift Student Challenge w 2024 r.
– Udział w konkursie Swift Student Challenge stanowi dla młodych twórców duży krok naprzód, a my pomagamy im w osiągnięciu sukcesu, tłumaczy Roger Tadajewski, dyrektor wykonawczy w NC3. –Szkolenie App Development with Swift wyposaża kadrę w umiejętności potrzebne do asystowania uczniom nauce. Pomaga stworzyć środowisko nastawione na rozbudzanie ciekawości i promowanie kreatywnego myślenia, w którym każdy pomysł ma szansę na realizację.
Nowe projekty Każdy może kodować
Przygotowane przez firmę Apple nowe projekty Każdy może kodować obejmują szczegółowe materiały, które pomagają nauczycielom stopniowo odsłaniać przed uczniami tajniki kodowania i tworzenia aplikacji, a przy tym rozwijać wśród podopiecznych niezbędne umiejętności i zachęcać ich do tworzenia aplikacji odpowiadających na interesujące ich problemy.
Projekty Każdy może kodować pomyślano tak, aby można je było realizować na każdej lekcji. Sprawdzają się idealnie zarówno w klasie, jak i w kółkach programistycznych. Wprowadzają uczniów do SwiftUI – nowoczesnego sposobu budowania interfejsów użytkownika przy zaskakująco niewielkiej ilości kodu – i wykorzystują najnowsze technologie tworzenia aplikacji dostępne w Swift Playgrounds. Podczas kodowania uczniowie mogą na żywo obserwować, jak zmienia się ich aplikacja, dzięki funkcji podglądu.
Oto cztery nowe projekty dostępne od dziś:
Projektowanie prostej aplikacji: Uczniowie mogą zbudować prototyp aplikacji w Keynote, aby poznać podstawy tworzenia aplikacji, przećwiczyć szybkie opracowywanie prototypów i zebrać informacje zwrotne. Zupełnie tak, jak zawodowi programiści.
Praca z użyciem stosów i kształtów: Uczniowie mogą wykonać pierwsze kroki prowadzące do zbudowania aplikacji w Swift Playgrounds. Stworzą autoportret lub pracę plastyczną z wykorzystaniem SwiftUI, aby poznać podstawy projektowania interfejsu użytkownika.
Tworzenie niestandardowych kształtów: Uczniowie mogą udoskonalić interfejs aplikacji poprzez zaprojektowanie kształtu, wyznaczenie współrzędnych i zaprogramowanie niestandardowego kształtu za pomocą SwiftUI i przykładowej aplikacji About Me w Swift Playgrounds.
Projektowanie ikony aplikacji: Uczniowie mogą poznać i zastosować w praktyce zasady projektowania, aby stworzyć niepowtarzalną i fantastyczną ikonę aplikacji, która idealnie wyraża ich zamysł. Przećwiczą szybkie opracowywanie prototypu, zbiorą informacje zwrotne i prześlą do Swift Playgrounds ikonę, która stanie się częścią aplikacji.
Cztery projekty Każdy może kodować – Projektowanie prostej aplikacji, Praca z użyciem stosów i kształtów, Projektowanie ikony aplikacji i Tworzenie niestandardowych kształtów – pokazane na iPadzie.
Projekty Każdy może kodować przeznaczone do realizacji z użyciem Swift Playgrounds można wykonać podczas każdej lekcji. Dzięki temu nauka kodowania oraz projektowania i tworzenia aplikacji przebiega znacznie sprawniej.
Realizowane w Swift Playground projekty Każdy może kodować zdecydowanie ułatwiają naukę kodowania oraz projektowania i tworzenia aplikacji na iPadzie i Macu. Materiały te świetnie sprawdzą się podczas organizowanych w tym sezonie na całym świecie wydarzeń poświęconych programowaniu, takich jak dzisiejszy Dzień STEAM w USA, a także Tydzień Edukacji Informatycznej i Godzina Kodowania obchodzone w grudniu w ponad 180 krajach i regionach.
Nowe materiały poświęcone nauce kodowania i tworzenia aplikacji z wykorzystaniem Swift Playgrounds, w tym cztery nowe projekty Każdy może kodować, są już dostępne w centrum Apple Education Community, gdzie nauczyciele mogą m.in. znaleźć zasoby dopasowane do różnego poziomu zaawansowania czy skontaktować się z innymi dydaktykami. Aplikacja Swift Playgrounds 4.4 jest już dostępna. Obsługuje język Swift 5.9 oraz pakiety SDK dla systemów iPadOS 17 i macOS Sonoma.
Uczniowie będą mogli zgłaszać projekty swoich aplikacji do konkursu Swift Student Challenge w ciągu trzech tygodniu w lutym 2024 r. Zarejestruj się na stronie developer.apple.com, aby otrzymać powiadomienie o rozpoczęciu konkursu. Spośród 350 laureatów 50 osób wyróżnionych tytułem Distinguished Winner zostanie zaproszonych do odwiedzenia latem przyszłego roku siedziby Apple w Cupertino w Kalifornii. Będzie to dla nich wspaniała okazja, aby poznać innych uczestników konkursu i zespół Apple. Wszyscy laureaci otrzymają roczny dostęp do programu Apple Developer Program, w ramach którego można zgłaszać aplikacje do App Store i korzystać ze wsparcia Apple.