Czasy, w których telewizor służył wyłącznie do oglądania programów telewizyjnych minęły bezpowrotnie. Rozwiązania takie jak Samsung Smart TV to zaawansowane, domowe centrum rozrywki nie tylko dla dorosłych, ale i dla dzieci. Oprócz walorów rozrywkowych, może być też skutecznym narzędziem edukacyjnym. Dostępne jest też 17 polskich aplikacji dedykowanych najmłodszym, które sprawią dzieciom wiele frajdy i radości nie tylko w Dniu Dziecka.
Telewizja – źródło cennych informacji
Dzięki grom i quizom na Samsung Smart TV każdy rodzic może być pewny, że jego dziecko nie spędzi czasu przed telewizorem bezproduktywnie. Niemal wszystkie aplikacje dla najmłodszych mają charakter nie tylko rozrywkowy, ale i edukacyjny. Czy zabawa przed telewizorem lub komputerem w tak młodym wieku może być bezpieczna i rozwijająca? Coraz więcej specjalistów jest zdania, że takie połączenie świetnie wpływa na rozwój dziecka. Edukacyjne programy są polecane przez pedagogów i nauczycieli jako nowoczesne pomoce szkolne. Należy jednak pamiętać, aby produkt był dostosowany do wieku malucha. Odpowiedni przedział wiekowy zagwarantuje, że gra będzie dla dziecka bezpieczna i zrozumiała. Zanim jednak rodzice zdecydują się na którąś z zabaw, powinni zastanowić się, jakie zainteresowania ma dziecko. Sporą podpowiedzią może być to, że maluch interesuje się zwierzętami, kosmosem, ekologią czy muzyką. Dobrze jest też wiedzieć, czy dziecko woli gry przygodowe, zręcznościowe czy logiczne. Najważniejsze jest dobranie takiej aplikacji, która spełni oczekiwania dziecka i będzie zgodna z jego zainteresowaniami.
Nauka poprzez zabawę – aplikacje edukacyjne na miarę XXI wieku
Ze względu na swoją wielowymiarowość i złożoność, gry wymagają od użytkowników rozwiązywania niekiedy bardzo skomplikowanych problemów. Naukowcy udowodnili, że osoby grające w gry wideo potrafią przyswoić znacznie więcej informacji, a także na dłużej je zapamiętują oraz stają się bardziej inteligentne. Ponadto gry silnie stymulują mózg, uczą szybkości reakcji, logicznego myślenia, łączenia oraz analizowania zdobytych informacji. Takie są właśnie aplikacje edukacyjne, pomagające w nauce i doskonalące język. „MobiFractions” to aplikacja wspomagająca naukę dodawania, odejmowania, mnożenia oraz dzielenia ułamków zwykłych. Stanowi doskonały przykład łączenia zabawy z nauką pokazujący, że matematykę można polubić. „Duckie Deck Sharing” jest świetną pomocą w tłumaczeniu dziecku idei dzielenia się z innymi. Za pomocą prostych gier i wyraźnie pokazanych emocji, oddaje proste zasady, panujące w relacjach międzyludzkich. Aplikacja Wirtualnej Polski „Dzieci WP.PL” oferuje ciekawe i dedykowane najmłodszej widowni materiały, takie jak bajki audio, quizy i testy edukacyjne. „Odgłosy Zwierząt” to gra dla najmłodszych, dzięki której najmłodsi nauczą się rozróżniać ponad 40 zwierzaków, poznają ich nazwy, naturalny wygląd i przede wszystkim prawdziwe odgłosy.Rodzice mogą być pewni, że ich pociechy nie będą się nudzić, a co najważniejsze, że treści są bezpieczne i służą edukacji oraz zabawie.
Aplikacje Samsung to także nauka języka obcego. „Angielski dla dzieci” umożliwia najmłodszym użytkownikom Samsung Smart TV naukę języka. „Tom & Keri” to aplikacje do nauki angielskiego dla dzieci w wieku przedszkolnym (od 3 do 6 lat). W każdym z 26 odcinków bohaterowie prowadzą do świata przygód, w którym towarzyszą im piosenki. „Baby Beetles” to aplikacja wideo w jakości HD o czterech żuczkach, dzięki której w domowej atmosferze i w naturalny sposób, najmłodsi mogą opanować 180 angielskich słów.
„MAS – The Puzzle Gra” to natomiast gra logiczna o niepowtarzalnym charakterze, w której przydatna jest z jednej strony zręczność, a z drugiej umiejętność logicznego myślenia. Zawiera ponad 100 unikalnych plansz różnej wielkości podzielonych na 3 poziomy trudności i polega na ułożeniu określonego wzoru. „Znajdź Pary” to natomiast gra czerpiąca z pomysłu klasycznej gry memory, w której gracze odkrywają pary kart, szukając takich samych obrazków. Poziom trudności rozgrywki można swobodnie dostosować do wieku dziecka. Składa się ona z wielu poziomów trudności, 3 kolorowych scenerii, kart z rysunkami i albumu ze zdjęciami zwierząt (który zapełnia się w miarę postępów w grze). Wesoła małpka Ook Ook wyjaśnia natomiast jak grać. Podobnie „Pexeso”, to interesująca gra typu memory. Polega na odkrywaniu kolejnych kart i znajdowaniu takich samych par symboli (należy wykonać przy tym jak najmniejszą ilość ruchów). „MobiQ” to zabawa pomagająca ćwiczyć zdolności pamięciowe. Polega na zapamiętywaniu sekwencji obrazków, którą gracz musi następnie odtworzyć z pamięci. Pamięć ćwiczyć można indywidualnie lub w trybie gry dla wielu graczy (wygrywa ten kto zapamięta najdłuższy ciąg obrazków).
Rozwój wyobraźni równie ważny
Kolejną zaletą gier jest rozwijanie wyobraźni przestrzennej. Psychologowie i pedagodzy twierdzą zgodnie, że gry logiczne i pamięciowe pomagają ćwiczyć refleks, percepcję i koordynacją motoryczną. Z kolei gry strategiczne bądź ekonomiczne, uczą podejmowania decyzji i rozwiązywania sytuacji problemowych. „Sieciaki” to aplikacja poświęcona edukacji w zakresie bezpieczeństwa w internecie. Dzieci mają okazję poznać Drużynę Sieciaków i Złe Sieciuchy w SiecioTV i SiecioRadio. „Sssnake” to z kolei gra o ciekawej grafice i scenariuszu. Posiada 2 tryby gry w tym klasyczny oraz profesjonalny, w którym znajdują się aż 3 rożne poziomy składające się z 7 lokalizacji przeszkód. Przemierzając kolejne etapy „Wyspę Skarbów”, mali gracze wcielają się w dzielnego pirata poszukującego zwinnych papug.
Aplikacje kulturalne dla młodzieży
Nastolatków z pewnością zainteresują unikalne aplikacje kulturalne dostępne na Samsung Smart TV. Dzięki nim mają wyjątkową szansę poznać m.in. zbiory Sztuki Nowoczesnej, obejrzeć spektakl „Wymazywanie” Krystiana Lupy i ponad 2000 innych, cennych materiałów audiowizualnych. Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowy Instytut Audiowizualny oraz Teatr Wielki – Opera Narodowa to pierwsze w Polsce instytucje, które zaproponowały wielbicielom kultury dostęp do swoich bogatych zasobów, często niedostępnych na co dzień dla zwiedzających. W aplikacjach znajduje się ogromna liczba zdjęć prezentujących dzieła sztuki, ważne dla historii i kultury materiały audiowizualne, a także praktyczne informacje o placówkach – aktualności, wiadomości o wystawach i godzinach otwarcia. Każda z aplikacji poszczególnych instytucji różni się od siebie m.in. interfejsem oraz rodzajem prezentowanych materiałów. Łączy je jedno – bogaty przegląd zasobów, którymi instytucje chcą pochwalić się przed szerokim kręgiem użytkowników.
Z psychologicznego punktu widzenia gry i zabawy tego typu odgrywają znaczącą rolę w procesie kształcenia i ułatwiają go, dzięki temu, że spełniają następujące role: motywacyjną (tym samym przekładając motywację na procesy psychologiczne uczenia się), symulacyjną (symulują rzeczywiste sytuacje, imitują pewne doświadczenia, które mogą zostać wykorzystane w praktycznym, codziennym życiu), ułatwiającą (ułatwiają zrozumienie skomplikowanych procesów i struktur teoretycznych np. algorytmów w matematyce, dzięki podejmowaniu odpowiednich strategii w grze).