W pierwszym półroczu 2013 r. ponad 2 mln nowych fanów odnotowała kategoria Napoje. Telekomunikacja utrzymuje koszulkę lidera, jako najliczniejsza pod względem liczby fanów i jednocześnie jedna z najbardziej angażujących branż. Samochody z kolei mogą poszczycić się najwyższym odsetkiem zaangażowanych fanów. Cechą wspólną najskuteczniejszych postów jest ich zwięzłość – okazało się, że najbardziej angażujące są posty liczące od 3 do 50 znaków.
To tylko kilka wniosków z raportu „W poszukiwaniu zaangażowania – weryfikacja aktywności marek na Facebooku” przygotowanego przez firmę badawczą Sotrender i dom mediowy Mindshare Polska.
Analizie poddano dotyczące profili firm z 11 kategorii: Alkohole, Banki, E-commerce, IT/ Elektronika, Kosmetyki, Napoje, Odzież, Piwo, Samochody, Telekomunikacja oraz Żywność, według wewnętrznej kategoryzacji firmy Sotrender. Z każdej grupy analizie poddano 20 polskich profili firm na portalu Facebook, które na dzień 30 czerwca 2013 roku posiadały największą liczbę fanów (por. Fanpage Trends).
W TOP 3 kategorii, które odnotowały najwyższą liczbę fanów znajdują się: Telekomunikacja (z niespełna 9,5 mln fanów), Żywność (która zgromadziła ponad 7 mln 620 tys. fanów) oraz Odzież (z blisko 7 mln 168 tys. fanów). Najwyższy, bo aż 89 proc. wzrost liczby osób, które polubiły fanpage marek i firm – dnotowała kategoria IT/Elektronika. Zaraz za nią – z 74 proc. wzrostem liczby fanów – m.in. za sprawą aktywności marek „FRUGO” i „Tymbark”, które łącznie zyskały ponad milion sympatyków – znalazła się kategoria Napoje.
Najliczniejsze: Telekomunikacja, IT/Elektronika
Największą, a jednocześnie najbardziej angażującą kategorią w pierwszym półroczu br. była Telekomunikacja. Branża telekomunikacyjna umocniła pozycję lidera, notując 40 proc. wzrost liczby fanów (profile marek telekomunikacyjnych polubiło blisko 2 mln. 723 nowych fanów). Jest to wynik osiągnięty m.in. przez aktywności takich gigantów, jak „Serce i Rozum” oraz „Play”, ale także udanego debiutu rynkowego nowej marki z tej grupy – nju mobile.
Największym procentowym wzrostem liczby fanów może pochwalić się IT/Elektronika (wzrost o 89 proc.). W tym samym ujęciu najbardziej angażującymi kategoriami są Samochody i E-commerce, notując odpowiednio 18 i 17 proc. aktywnych fanów. W przypadku branży motoryzacyjnej, ważnym czynnikiem jest mniejsza liczba, jednak bardzo oddanych i zaangażowanych w komunikację marek fanów. Kategoria E-commerce prowadziła natomiast najintensywniejszą komunikację na Facebooku, osiągając bardzo wysokie wskaźniki zaangażowania.
Najbardziej wymagające: Banki
Najmniej fanów zgromadziła i zaangażowała kategoria Banki (profile banków zgromadziły łącznie niespełna 810 tys. fanów). Marketerzy opiekujący się komunikacją marek z tej kategorii postują najrzadziej, za to najczęściej sięgają po różnego rodzaju multimedia. Na przekór wszechobecnej komunikacji „obrazkowej” stosują linki i klipy wideo. Banki jako jedyna kategoria stosują obrazki w mniej niż 60 proc. swoich postów. O tym, że jest to szczególnie wymagająca kategoria świadczy również fakt, że w bankowości na Facebooku relatywnie mocno angażują posty zawierające słowo „konkurs” – usługi bankowe nie stanowią łatwego tematu do rozmów na Facebooku. Pokazuje to również fakt, że najlepiej angażującym fanpage z tej branży jest profil Baśki z BGŻ, który o finansach mówi za pomocą dwóch przeuroczych wiewiórek. Jest to ciekawy, kolejny po „Sercu i Rozumie” przykład uosobienia „nieludzkiej” kategorii, jaką są usługi finansowe,
Najbardziej angażują: zdjęcia i krótkie komunikaty
Cechą wyróżniającą kategorię Kosmetyki jest wykorzystywanie w przeważającej większości postów zdjęć (blisko 90 proc. postów opatrzonych jest fotografiami). Wszystkie zbadane kategorie w swojej komunikacji chętnie sięgają po zdjęcia. Największe zróżnicowanie można zauważyć w Bankach, które mają największy udział statusów tekstowych i linków. Najwięcej postów publikowały strony z kategorii E-commerce oraz Odzież, co wynika z przynależności wielu marek do obu tych kategorii. Obie branże wykorzystują w swojej komunikacji Facebooka do prezentowania oferty, zachęcając tym samym do zakupów.