Warszawiacy nie chcą być ograniczani do płatności gotówką za bilety komunikacyjne. Woleliby płacić tak, jak chcą i gdzie chcą. Wśród wymarzonych rozwiązań wskazują upowszechnienie płatności kartami (w tym zbliżeniowymi), stworzenie uniwersalnej aplikacji mobilnej i zakup biletów przez Internet – tak wynika z konsultacji przeprowadzonych na stronie projektu Otwarta Warszawa. W ramach akcji MillionYou i miasta Warszawa, której patronuje MasterCard, mieszkańcy od kilku miesięcy
zgłaszają swoje pomysły na usprawnienia w różnych obszarach przestrzeni miejskiej. Najlepsze propozycje, jakie dodano na stronie OtwartaWarszawa.pl, są nie tylko nagradzane, ale przede wszystkim wprowadzane w życie we współpracy z miastem.
W grudniu br. jury wybrało najlepsze propozycje mieszkańców Warszawy w kategorii „Transport”. Użytkownicy portalu mogli podzielić się swoimi pomysłami na udoskonalenie jego funkcjonowania w pięciu obszarach, takich jak:
- Twoja trasa do pracy, szkoły
- Rozwiązania z innych miast
- System wypożyczania samochodów
- Bilety
- Usprawnienie transportu
Wśród zwycięskich propozycji znalazły się pomysły na program grywalizacyjny dla uczniów warszawskich szkół, wprowadzenie priorytetu dla tramwajów w sygnalizacji świetlnej, a także wykorzystanie innych metod bezpieczeństwa ruchu niż światła drogowe, poprzez uruchomienie wspólnych dróg dla wszystkich użytkowników, gdzie samochody nie mogą poruszać się szybciej niż 20km/h.
Na uwagę zasługują także nominowane do zwycięstwa odpowiedzi z segmentu dotyczącego biletów komunikacyjnych, form ich sprzedaży i dostępności. Uwydatniły one potrzebę wprowadzenia ujednoliconych i nowoczesnych rozwiązań. Użytkownicy zostali zapytani między innymi o to, gdzie chcieliby dokonywać płatności. Zdecydowana większość opowiedziała się za bardziej elastycznym, dopasowanym do nowoczesnych standardów, sposobem przyjmowania płatności za bilety.
– Tu odpowiedź jest jasna – każdym możliwym sposobem 🙂 telefonem, gotówką, zbliżeniowo, aplikacją w smartfonie, kartą płatniczą i – jakby się dało – alterkami, rzecz jasna – zaproponowała „Maria”.
– System powinien być zintegrowany i za wszystkie usługi związane z transportem powinna być możliwość zapłaty we wszystkich urządzeniach, czyli biletomatach, parkomatach oraz stacjach wypożyczalni rowerów – dodał użytkownik „Glovik”.
Wśród użytkowników pojawiły się także propozycje połączenia funkcji Warszawskiej Karty Miejskiej z przedpłaconą kartą płatniczą. Jej zadaniem miałoby być ułatwienie korzystania z miejskich instytucji, takich jak muzea, wypożyczalnie rowerów czy parkometry.
– Byłoby dobrze, gdyby Warszawska Karta Miejska była nie tylko biletem okresowym, ale żeby funkcjonowała jako uniwersalna karta. Karta ta mogłaby funkcjonować albo jako pre-paid, albo jak karta kredytowa po „podłączeniu” do konta. Mimo wszystko możliwość płatności taką kartą ograniczyłbym do różnych instytucji miejskich (bilety komunikacji, bilety do muzeów, rowery, parkometry, a może i wypożyczalnie samochodów, itp.) – napisał użytkownik „Vondemelon”.
– Internauci przedstawili nam swoją wizję Warszawy przyszłości, w której bilety na transport miejski można kupować mobilnie lub zbliżeniowo. Ich pomysłowość, połączona z rozsądnym planowaniem, pozytywnie nas zaskoczyła. Realizacja tych projektów byłaby dla nas bardzo ekscytującym wyzwaniem technologicznym – powiedział Michał Skowronek, Dyrektor Generalny na Polskę i Kraje Bałkańskie, MasterCard Europe.
Firma MasterCard jest partnerem strategicznym projektu Otwarta Warszawa. W jego ramach mieszkańcy stolicy zyskują realny wpływ na wygląd i funkcjonowanie miasta. Otwarta Warszawa to wspólne przedsięwzięcie platformy MillionYou i miasta stołecznego Warszawy. MasterCard konsekwentnie angażuje się w promocję idei inteligentnych miast, między innymi poprzez wspieranie nowoczesnych form płatności w przestrzeni miejskiej. Rozwija m.in. system obrotu bezgotówkowego i płatności mobilne w środkach transportu miejskiego, urzędach, muzeach i teatrach, ułatwiając codzienne korzystanie z oferty miast.