Zaledwie 22% obywateli UE było w stanie spontanicznie stwierdzić, że numer 112 służy wzywaniu służb ratowniczych z dowolnego miejsca na obszarze Unii – wynika z ankiety przeprowadzonej na zlecenie Komisji Europejskiej. Bruksela wzywa państwa członkowskie do upowszechnienia wiedzy na temat numeru 112.
Z opublikowanej dzisiaj ankiety wynika, że 95% obywateli zgadza się co do przydatności jednolitego numeru alarmowego dla całej UE. Sprawne funkcjonowanie tego numeru jest szczególnie ważne dla obywateli znajdujących się daleko od stałego miejsca zamieszkania. Dzwoniące na numer 112 osoby podróżujące za granicą zasadniczo nie są w stanie określić dokładnie miejsca wypadku (tylko 53% respondentów potrafiło podać dokładne miejsce w porównaniu z ponad 80% będącymi w stanie wskazać je w rodzinnym kraju).
Co czwarty respondent skorzystał z numeru alarmowego w ciągu ostatnich pięciu lat. W prawie 40% przypadków wybierano numer 112. Większość uczestników ankiety stwierdziła, że po skontaktowaniu się z numerem alarmowym otrzymała pomoc. 8% respondentów wzywających służby ratownicze miało problemy z ustanowieniem bądź utrzymaniem połączenia, przy czym najwięcej trudności w tym względzie mieli Polacy (21%).
Z ankiety wynika również, że osoby dzwoniące na numer 112 podczas pobytu za granicą rzadziej napotykały problemy wynikające z niedostatecznej znajomości języka, niż respondenci, którzy wybierali inne numery alarmowe w danym kraju (28% w porównaniu z 12%).
112 nie tylko w kraju
Numer 112 jest wprawdzie rozpoznawany jako krajowy numer alarmowy, jednak tylko 22% respondentów wie, że pod numerem tym mogą wezwać wszystkie rodzaje służb ratowniczych z dowolnego miejsca na obszarze UE. Odsetek respondentów, którzy otrzymali informacje propagujące europejski numer alarmowy 112 w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, wynosi od 6% w Danii i Grecji do 56% w Republice Czeskiej. Obywatele nowych państw członkowskich byli zasadniczo lepiej poinformowani.
Wreszcie, dziewięciu spośród dziesięciu obywateli UE jest zdania, że należy udoskonalić dostęp niepełnosprawnych osób do usług alarmowych.
Po wejściu w życie w 2003 r. unijnych regulacji dotyczących telekomunikacji w 26 spośród 27 państw członkowskich umożliwiono obywatelom wybieranie numeru 112 z telefonów stacjonarnych i komórkowych. Obecnie trwa jeszcze postępowanie w sprawie naruszenia w przypadku Bułgarii, która nie udostępniła możliwości korzystania z numeru 112.
Kolejnym logicznym krokiem na drodze do faktycznego wprowadzenia numeru 112 jest upowszechniane informacji na temat możliwości korzystania z niego nie tylko w kraju, ale i za granicą.