czwartek, 21 listopada, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    What Digital Union? – konferencja o Jednolitym Rynku Cyfrowym

    Zobacz również

    Wprowadzenie wspólnej waluty euro miało pozytywny ekonomiczny i polityczny wpływ na zjednoczenie Europy. Dziś tak samo ważne jest wprowadzenie Jednolitego Rynku Cyfrowego. Mamy wspólną Europę bez granic. Zburzmy bariery na rynku elektronicznym, aby uzyskać wspólny rynek cyfrowy – powiedział minister administracji i cyfryzacji Andrzej Halicki na konferencji „What Digital Union?”, poświęconej budowie Jednolitego Rynku Cyfrowego (DSM).

    - Reklama -

    Komisja Europejska uznała utworzenie wspólnego rynku cyfrowego za jeden ze swoich priorytetów. Strategia Jednolitego Rynku Cyfrowego będzie opierać się na trzech filarach:

    • lepszy dostęp konsumentów i przedsiębiorstw do towarów i usług w Internecie w całej Europie – wymaga to szybkiego zniesienia najważniejszych różnic między światem wirtualnym i rzeczywistym, aby usunąć bariery w transgranicznej działalności internetowej;
    • tworzenie odpowiednich warunków do rozwoju sieci i usług cyfrowych – co wymaga ultraszybkiej, zabezpieczonej i niezawodnej infrastruktury i usług dotyczących treści oraz odpowiednich warunków prawnych do innowacji i inwestowania oraz uczciwej konkurencji i równych warunków działania;
    • maksymalizacja wzrostu gospodarczego generowanego przez europejską gospodarkę cyfrową – wymaga to inwestycji w infrastrukturę ICT i w takie technologie jak chmura obliczeniowa i duże zbiory danych. Wymaga również badań i innowacji, które zwiększą konkurencyjność przemysłową, doprowadzą do udoskonalenia służb użyteczności publicznej, poszerzenia kręgu osób korzystających z gospodarki cyfrowej i poprawy ich umiejętności.

    Podczas konferencji minister Andrzej Halicki powiedział, że podstawowym celem projektu Jednolitego Rynku Cyfrowego powinno być eliminowanie istniejących barier oraz tworzenie sprzyjającego przedsiębiorczości i innowacjom otoczenia prawnego, społecznego i finansowego. Stworzenie z Unii Europejskiej zintegrowanego cyfrowo organizmu gospodarczego jest warunkiem koniecznym do podjęcia walki konkurencyjnej z globalnymi liderami. Tworząc połączony, jednolity rynek cyfrowy, w ciągu najbliższych kilku lat można zapewnić w Europie dodatkowy wzrost o wartości nawet 250 mld EUR, dzięki czemu powstanie kilkaset tysięcy nowych miejsc pracy, zwłaszcza dla młodych osób, a także dynamiczne społeczeństwo oparte na wiedzy.

    Chcemy by każdy z nas miał możliwość korzystania z telefonu komórkowego w całej Europie bez opłat za roaming. To da dostęp do usług, muzyki, filmów i wydarzeń sportowych za pośrednictwem urządzeń elektronicznych w każdym miejscu w Europie, bez względu na granice krajowe – stwierdził szef MAC. – Chcemy stworzyć równe warunki działania dla wszystkich przedsiębiorstw oferujących swoje towary lub usługi na obszarze Unii Europejskiej – tak by podlegały one tym samym zasadom ochrony danych i ochrony konsumentów, bez względu na to, gdzie znajdują się ich serwery – zaznaczył Andrzej Halicki.

    Podczas konferencji minister Halicki zauważył, że Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji szybko podjęło działania na rzecz jak najlepszego przedstawienia priorytetów Polski w zakresie Jednolitego Rynku Cyfrowego. Już na początku 2015 r. opracowano dokument, który stał się punktem wyjścia dla opracowania stanowiska prezentującego priorytety Polski w obszarze Jednolitego Rynku Cyfrowego. Stanowisko Polski stało się podstawą do przygotowania w marcu br. wspólnej deklaracji państw Grupy Wyszehradzkiej, w której Polska, Słowacja, Czechy oraz Węgry wypowiedziały się jednym głosem w sprawie Jednolitego Rynku Cyfrowego. Punktem wyjścia dla opracowania deklaracji było przekonanie, że wspólny głos państw regionu będzie lepiej słyszalny na forum Unii Europejskiej.

    Aktualnie w MAC toczą się intensywne prace nad projektem stanowiska Rządu RP do strategii UE dotyczącej Jednolitego Rynku Cyfrowego opublikowanej 6 maja br. W tym celu analizujemy otrzymane w ramach konsultacji publicznych stanowiska innych resortów oraz organizacji pozarządowych.

     – Naszym zdaniem, punktem centralnym Jednolitego Rynku Cyfrowego powinien być obywatel, konsument i użytkownik Internetu. Znosząc istniejące bariery prawne i projektując nowe rozwiązania musimy stale mieć na uwadze to, czy to co robimy odpowiada na potrzeby i oczekiwania obywateli i konsumentów – wskazał szef MAC.

    Polska opowiada się za inicjatywami zmierzającymi do zwiększenia konkurencji na każdym szczeblu gospodarki cyfrowej. Jednolity Rynek Cyfrowy to z perspektywy konsumentów większy wybór i dostęp do towarów, treści i usług elektronicznych oraz możliwość korzystania z szybkiej, otwartej, wolnej i niepodzielonej sieci Internet.

    DSM to również niepowtarzalna szansa dla polskich przedsiębiorców, którzy korzystając z Internetu i wspólnego rynku mogą dotrzeć do setek milionów konsumentów łatwiej, szybciej i taniej, niż kiedykolwiek wcześniej. Dzięki wrodzonej przedsiębiorczości Polaków, jednolity rynek cyfrowy może pomóc nam stać się nowoczesną, korzystającą z nowoczesnych technologii i tworzącą je gospodarką. – Potrzebujemy działań, których celem będzie ujednolicenie przepisów regulujących nabywanie treści cyfrowych, uproszczenie zasad rządzących handlem elektronicznym oraz wzmocnienie współpracy organów odpowiedzialnych za ochronę praw konsumentów. Musimy wprowadzić odpowiednie regulacje, które będą wspierać innowacyjność i rozwój sektora IT – powiedział minister Halicki.

    W ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa do 2020 roku każdy Polak powinien mieć dostęp do internetu o prędkości co najmniej 30 Mb/s. Jednocześnie nie możemy dopuścić, aby europejska szansa rozwojowa, jaką jest Jednolity Rynek Cyfrowy, padła ofiarą nadmiernych regulacji prawnych i obciążeń administracyjnych. Tworzone rozwiązania i mechanizmy muszą być wystarczająco elastyczne, aby przetrwały próbę błyskawicznych zmian zachodzących w realiach cyfrowych. Cyfryzacja zmienia gospodarki, z rynkiem pracy włącznie. Brak wysokich umiejętności cyfrowych stawia przed poważnymi trudnościami z obsadzeniem wolnych miejsc pracy związanych z nowymi usługami i modelami biznesowymi. Celem unijnej polityki powinno być wzmacnianie więzi pomiędzy nauką oraz przemysłem w tym obszarze, wspieranie producentów w absorpcji nowoczesnych technologii i wzmacnianie ich konkurencyjności oraz wzrostu.

    ŹródłoMAC
    guest
    0 Comments
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Dołącz ze SkyCash do programu Mastercard Bezcenne Chwile

    Bezcenne Chwile to wyjątkowy program, w którym płatności pracują na Ciebie! Płać kartą Mastercard zarejestrowaną w programie w aplikacji SkyCash...