Polskie firmy dostają nowe narzędzie do komunikacji z klientami. SMSAPI udostępnia interfejs, który pozwala na przesyłanie wiadomości za pomocą komunikatora WhatsApp. Potencjał platformy, z której korzysta 2 mld użytkowników na świecie i wg. badania Gemius ok. 8,9 mln w Polsce, zaczynie odkrywać nasz rodzimy biznes. WhatsApp to pierwszy komunikator ery mobilnej, który odniósł globalny sukces.
Używany jest w ponad 180 krajach, a w Brazylii, Indiach, Wielkiej Brytanii czy RPA jest dziś najpopularniejszym narzędziem cyfrowej komunikacji. W Polsce ustępuje tylko innemu produktowi Facebooka – Messengerowi. Z początku platforma oficjalnie przeznaczona była wyłącznie dla indywidualnych użytkowników. Dwa lata temu pojawiła się aplikacja WhatsApp Business, a wraz z nią możliwość tworzenia profili firmowych, która pozwala użytkownikom komunikować się firmami, tak jak robią to z bliskimi osobami.
– Wiadomość przesłana przez komunikator, którą odbiorca wcześniej subskrybował, potrafi być krótka i prosta jak SMS, a innym razem zawierać szczegóły oferty. W załączniku może być bilet, kupon rabatowy czy link do instrukcji obsługi w formie wideo. Przy niewielu odbiorcach nie ma problemu, by robić to samodzielnie z telefonu, ale kto chce działać na większą skalę, powinien skorzystać z narzędzia, które automatyzuje biznesową komunikację. Takie rozwiązanie dla firm właśnie wprowadzamy – mówi Jakub Kluz, Product Manager w SMSAPI.
Przyszłość komunikacji mobilnej
LINK Mobility Group podpisując umowę z Facebookiem, twórcą komunikatora WhatsApp, uzyskała dostęp do API dla platformy WhatsApp oraz możliwość proponowania go klientom biznesowym. Grupa operuje w kilkunastu krajach, a Polska będzie jednym z pierwszych, gdzie nowe rozwiązania staną się częścią jej oferty.
Głównym obszarem działania SMSAPI są masowe wysyłki wiadomości SMS. Służą one wsparciu sprzedaży, pozwalają na autoryzację transakcji czy też informują o przebiegu realizacji zamówienia. W samym 2019 firma wysłała w imieniu swoich klientów miliard SMS-ów.
Jednocześnie SMSAPI nie skupia się na jednym rozwianiu i chcąc dostarczać szeroki wachlarz biznesowych narzędzi komunikacji wkracza w nowe obszary marketingu mobilnego. Naturalnym krokiem w rozwoju jest więc zaoferowanie własnych narzędzi w jednym z najpopularniejszych komunikatorów na świecie.
– Będziemy mogli zaoferować klientom to w czym już jesteśmy świetni, czyli prostotę, szybkość i skuteczność komunikacji plus nowe interaktywne możliwości. Jedną z nich jest uruchomienie bota, który automatycznie i szybko odpowie na najbardziej typowe pytania (np. o godziny otwarcia, menu czy dostawę), zanim do akcji wkroczy firmowy konsultant. Jak wynika z naszego badania, już co czwarty użytkownik internetu spotkał się z obsługą przez bota komunikując się z marką. Co ważne, większość oceniła ten fakt pozytywnie – mówi Maja Wiśniewska, PR & Content Marketing Manager w SMSAPI.
Interaktywne narzędzie dla każdego
Od czasu uruchomienia WhatsApp Business API w sierpniu 2018 na skorzystanie z nowego kanału komunikacji zdecydowały się czołowe firmy branży technologicznej. Na przykład, Booking.com przesyła klientom przez WhatsApp m.in. potwierdzenia rezerwacji noclegów. Z platformy korzystają także amerykański marketplace Wish, holenderskie linie lotnicze KLM i brazylijska aplikacja do zamawiania jedzenia iFood.
Wdrożenie tak innowacyjnego kanału komunikacji własnymi siłami jest dla firm ambitnym zadaniem. Mogą jednak skorzystać z oprogramowania stworzonego przez zewnętrznych dostawców. SMSAPI rozpoczyna współpracę z WhatsApp, udostępniając biznesowi takie narzędzie. Firmy dotrą w ten sposób do co trzeciego polskiego internauty, który według badania Gemius ma zainstalowaną aplikację WhatsApp. Z kolei platforma SMSAPI.com, która obsługuje klientów spoza Polski, umożliwi dostęp do usług związanych z WhatsApp podmiotom z zagranicy.
Narzędzie do masowej komunikacji biznesowej wykorzystującej komunikator WhatsApp osiągnie pełnię swoich możliwości w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Jednak już dziś SMSAPI zaprasza polskie firmy zainteresowane tym rozwiązaniem do kontaktu w sprawie jego wdrażania i testów jego bardziej zaawansowanych funkcji.