Do 2015 r. 70 proc. klientów eurobanku powinno wykonywać przelewy z poziomu smartfonów. Skokowy wzrost popularności mobilnej bankowości wśród klientów eurobanku wpisuje się w szerszy trend. Szacuje się, że w drugiej połowie minionego roku z usług finansowych z poziomu urządzeń mobilnych mogło korzystać ponad 2 miliony Polaków. To dwa razy więcej niż w ostatnim kwartale 2012 r. Utrzymanie wysokiej dynamiki popytu na polskim rynku będzie zależeć jednak nie tylko od
łatwości obsługi, ale też od bezpieczeństwa rozwiązań umożliwiających m.in. zdalny dostęp do konta i rachunku oszczędnościowego, wgląd w historię transakcji, a także przelewy do zdefiniowanych i niezdefiniowanych adresatów.
– Rozwiązanie, które zastosowaliśmy, wykorzystuje innowacyjną metodę uwierzytelnienia CERBToken. Dzięki temu nasi klienci mogą korzystać z naszych usług z poziomu smartfonów lub tabletów w bezpieczny i prosty sposób – dodaje Wojciech Humiński, Wiceprezes Zarządu Euro Banku SA.
Zabezpieczenie bliskie ideału
CERBToken, zaprojektowany przez specjalistów Wheel Systems, jako integralna część systemu CERB Banking do uwierzytelniania i autoryzacji transakcji, stosuje równie prosty, co skuteczny mechanizm ochrony nie tylko przed cyberprzestępcami, ale też na wypadek utraty smartfonu.
Wystarczy, że klient eurobanku zainstaluje i uaktywni na swoim urządzeniu bezpłatną aplikację eurobank mobile, zintegrowaną ze wspomnianym rozwiązaniem CERBToken. Aktywacja aplikacji (do pobrania na Google Play lub AppStore) wymaga wprowadzenia identyfikatora złożonego z dziewięciu cyfr oraz specjalnego kodu. Zarówno identyfikator, jak i kod można otrzymać albo telefonicznie albo w jednym z ponad 470 oddziałów banku. Klient musi również ustalić i wprowadzić PIN, który jest kombinacją od czterech do ośmiu cyfr i może być modyfikowany w dowolnej chwili. CERBToken uniemożliwia jednak zastosowanie w aplikacji prostych ciągów, np. wyłącznie jedynek.
PIN jest niezbędny do zalogowania się w aplikacji. Do wykonania przelewu potrzebne jest jednak dodatkowe hasło, które automatycznie generuje CERBToken. W tym celu smartfon nie musi być połączony z internetem. CERBToken tworzy w trybie off-line jednorazowe i niepowtarzalne hasło.
– Wprowadzenie wieloskładnikowego systemu uwierzytelnienia i autoryzacji daje klientom eurobanku komfort i duże bezieczeństwo. System CERB oraz aplikacja CERBToken kompleksowo chronią użytkowników nawet przed atakami phishingowymi lub man-in-the-browser, który polega na zainfekowaniu przęglądarki internetowej złośliwym oprogramowaniem – wyjaśnia Paweł Jakub Dawidek, dyrektor ds. technicznych i oprogramowania w Wheel Systems.
– Nawet w przypadku kradzieży telefonu finanse klientów są bezpieczne ponieważ aplikacja jest dodatkowo chroniona PINem – dodaje Paweł Jakub Dawidek.
Jeżeli użytkownik wprowadzi nieprawidłowy PIN lub złe haslo trzykrotnie, dostęp zarówno do aplikacji eurobank mobile, jak i do serwisu eurobank online zostaje zablokowany.
Bo tak jest wygodniej
Parasol bezpieczeństwa, który nad aplikacją mobilną eurobanku rozłożył Wheel Systems, nie komplikuje przy tym obsługi aplikacji. CERBToken pracuje w tle i jako jej integralna część. Dzięki temu użytkownik nie musi się wylogowywać, by przed każdym przelewem sprawdzić i przepisać kod, który otrzymał w wiadomości SMS. Tego typu mechanizm, choć powszechny i bezpieczny, jest jednak niewygodny i czasochłonny. – Dość wyobrazić sobie klienta, który raz w miesiącu musi wykonać kilka-, kilkanaście przelewów, by uregulować ratę kredytu, opłacić media lub inne usługi. Operacja musi być równie bezpieczna, co prosta i intuicyjna, i taka właśnie jest dzięki naszej aplikacji zintegrowanej z CERBTokenem – mówi Wojciech Mikołajczyk, product manager, odpowiedzialny w Euro Bank SA za bankowość internetową.
Atutem rozwiązań Wheel Systems jest także wysoka skalowalność i wydajność. CERBToken może zabezpieczać transakcje wykonywane z poziomu urządzeń, które działają w systemach m.in. Android, iOS oraz Windows Phone (aplikacja eurobank mobile jest obecnie dostępna na Androida i iOS). CERB Banking z kolei umożliwia eurobankowi centralne zarządzanie nawet kilkoma milionami urządzeń.
Tak duża wydajność może mieć krytyczne znaczenie ze względu na szybki rozwój rynku urządzeń mobilnych. Jak prognozuje TNS Polska, w 2015 r. ze smartfonów będzie korzystać 66 proc. Polaków. To dwa razy więcej niż w minionym roku.
Część użytkowników smartfonów będzie korzystać jednocześnie z mobilnej bankowości. To naturalna zależność. Odzwierciedleniem jest szybki wzrost liczby klientów eurobanku, którzy dotąd korzystali z usług z poziomu desktopów, a teraz – w tym celu – wykorzystują przede wszystkim smartfony, bo tak jest łatwo, szybko i bezpiecznie.