Od dziś profil zaufany można potwierdzić także w trakcie wideospotkania z urzędnikiem. To nie wszystko – tymczasowe PZ stają się tradycyjnymi. W skrócie: jeśli nie masz profilu zaufanego, od teraz jeszcze łatwiej go założyć. To zmiany na lepsze! Były możliwe dzięki temu, że w czwartek weszła w życie nowelizacja ustawy o informatyzacji działalności realizujących zadania publiczne.
Lepiej, prościej, na dłużej
Dotychczas profil zaufany (PZ), czyli środek identyfikacji elektronicznej (dzięki niemu możemy potwierdzać swoją tożsamość w internecie), można było założyć na dwa sposoby:
- przez internet – za pośrednictwem bankowości elektronicznej,
- wypełniając internetowy wniosek + osobiście udając się do punktu potwierdzającego PZ.
- W kwietniu 2020 r. – z myślą o osobach, które nie mają konta w banku umożliwiającym założenie profilu zaufanego i możliwości wizyty w punkcie potwierdzającym – wprowadziliśmy tymczasowy profil zaufany. Można go było założyć wypełniając wniosek w internecie, a później potwierdzić w trakcie wideospotkania z urzędnikiem. Tymczasowy profil zaufany różnił się od „tradycyjnego” datą ważności – zamiast 3 lat był ważny 3 miesiące.
O tymczasowym profilu zaufanym od dziś możemy pisać już w czasie przeszłym. Dzięki zmianom, które weszły w życie tymczasowe profile zaufane stały się tradycyjnymi, a wideospotkanie z urzędnikiem – kolejnym sposobem na założenie ważnego 3 lata PZ.
I tak, od dziś:
- jeśli mieliście nadal ważny tymczasowy profil zaufany – automatycznie stał się tradycyjnym, czyli zamiast 3 miesięcy jest ważny 3 lata,
- jeśli czekaliście na wyznaczoną już datę wideospotkania z urzędnikiem, na której mieliście potwierdzić tymczasowy PZ – kiedy do niej dojdzie założycie, zamiast tymczasowego, tradycyjny profil zaufany,
- jeśli planowaliście założyć profil zaufany – od dziś zyskujecie kolejną możliwość załatwienia tej sprawy. Do wyboru macie: bankowość elektroniczną, wypełnienie wniosku przez internet + osobistą wizytę w punkcie potwierdzającym oraz wypełnienie wniosku przez internet + wideospotkanie z urzędnikiem.
Sami widzicie, że jest jeszcze łatwiej.
Warto korzystać
A jeśli jeszcze nie wiecie, czym jest profil zaufany i dlaczego warto go mieć – przypominamy.
PZ, bo tak w skrócie nazywamy profil zaufany, umożliwia szybki i bezpieczny kontakt z urzędami. To zbiór zaszyfrowanych danych, który potwierdza w internecie, że my to my – podobnie jak dowód osobisty przy tradycyjnym „okienku” w urzędzie. Każdy profil zaufany jest przypisany do konkretnego numeru PESEL – każdy z nas może mieć tylko jeden PZ.
Osoby, które mają profil zaufany mogą korzystać ze wszystkich dostępnych e-usług. Inaczej – wiele spraw urzędowych mogą załatwiać przez internet, z dowolnego miejsca i o dowolnej porze.
Wszystkie e-usługi znajdziecie na portalu GOV.pl.
A oto kilka konkretnych przykładów, co można załatwić dzięki PZ – bez wychodzenia z domu, online:
- zalogować się do Internetowego Konta Pacjenta, Platformy Usług Elektronicznych ZUS, czy konta Mój GOV,
- wysłać przez internet pismo ogólne do urzędu,
- zawnioskować online o odpisy aktów stanu cywilnego,
- złożyć online wniosek o dowód osobisty (w związku z wejściem w życie nowych unijnych przepisów będzie to możliwe już tylko do 2 sierpnia 2021 r.!),
- przez internet zameldować się lub wymeldować na/z pobyt stały/czasowy,
- zgłosić narodziny dziecka,
- sprawdzić stan punktów karnych,
- uruchomić aplikację mObywatel, czyli cyfrowy portfel na dokumenty, w którym znajdziecie m.in. elektroniczne odwzorowanie dowodu osobistego, prawa jazdy, czy dowodu rejestracyjnego oraz – potwierdzenie szczepienia przeciw COVID-19,
- rozliczyć podatki, korzystając m.in. z usługi Twój e-PIT
- i wiele innych.
A wszystko to w pełni bezpiecznie i bezpłatnie.
Z profilu zaufanego korzysta już 11,3 miliona Polaków. Tylko w tym roku założyło go już ponad 2,5 miliona osób. Naprawdę warto go mieć. #ePolakpotrafi!