Wartość polskiego rynku usług telekomunikacyjnych wyniesie w 2007 r. 38,8 mld zł, wynika z prognoz firmy analitycznej PMR. Wartość tego rynku w zeszłym roku wyniosła 38,2 mld zł, co oznacza wzrost o 4,1% w stosunku do 2005 r.
Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2006 r. utrzymał dynamikę z poprzedniego roku, głównie dzięki rosnącemu cały czas rynkowi telefonii komórkowej i systematycznie zyskującym na znaczeniu usługom dostępu do internetu. Na przychody uzyskiwane w branży negatywny wpływ ma w ostatnich dwóch latach przede wszystkim postępująca erozja rynku telefonii stacjonarnej, którego w ubiegłym roku dotknęły już dwucyfrowe spadki w ujęciu wartościowym – czytamy w raporcie.
Udział przychodów z telefonii komórkowej w całym rynku wzrósł z 36% w 2000 r. do ok. 60% w 2007 r. Spadają natomiast przychody z telefonii stacjonarnej.
Na polskim rynku telekomunikacyjnym widocznych jest coraz więcej trendów wskazujących, iż przechodzi on od fazy dynamicznego rozwoju do fazy dojrzałości. Przychody operatorów jeśli w ogóle rosną, to już nie w takim tempie jak jeszcze kilka lat temu. Uczestnicy rynku kładą coraz większy nacisk na utrzymanie klienta i jakość świadczonych usług – w efekcie na sile przybiera trend polegający na oferowaniu coraz więcej za tę samą cenę. Równolegle, postępuje konwergencja i wzajemne zależności pomiędzy segmentami rynku – oceniają analitycy.
PMR prognozuje, że w ciągu 2-3 najbliższych lat najbardziej prawdopodobny scenariusz to minimalny wzrost rynku w granicach 2% rocznie. Jednak w przypadku wyraźnych spadków stawek na rynku hurtowym, a także w rozliczeniach międzyoperatorskich, nie należy wykluczać zupełnej stagnacji, a nawet spadku wartości rynku telekomunikacyjnego ogółem.