Z nowego badania firmy Kaspersky wynika, że konsumenci na całym świecie chcą aktywniej chronić i kontrolować swoją prywatność i jednocześnie są coraz bardziej świadomi tego, gdzie w internecie można znaleźć ich prywatne dane. 82% twierdzi, że próbowało usunąć swoje prywatne informacje ze stron internetowych lub mediów społecznościowych. Jednak jedna trzecia (37%) nie wie, jak się za to zabrać.
To pokazuje, jak fundamentalne znaczenie dla korzystania z dobrodziejstw technologii ma ochrona prywatności naszych danych osobowych oraz interakcji online. Wspomniany raport, który zawiera wyniki nowego badania przeprowadzonego wśród konsumentów z 23 krajów, analizuje ich stosunek do prywatności online oraz działania, jakie podejmują, aby ich prywatne informacje nie wpadły w niepowołane ręce.
Konsumenci mają obawy nie tylko o własne informacje prywatne, ale również o te odnoszące się do ich najbliższych. Z raportu wynika na przykład, że 24% konsumentów doświadczyło sytuacji, gdy ich dane osobowe lub informacje dotyczące ich rodziny stały się publicznie dostępne bez ich zgody.
Takie przypadki skłaniają do podejmowania świadomych wyborów dotyczących sposobu i miejsca przechowywania danych osobowych, tak aby nieupoważnione osoby nie miały do nich dostępu. Znaczna część osób stosuje dodatkowe zabezpieczenia podczas korzystania z zasobów internetu w celu ukrycia swoich danych przed cyberprzestępcami (43%), odwiedzanymi stronami internetowymi (41%) oraz innymi osobami, które mają dostęp do ich urządzenia (37%). Niektórzy pozostają nieufni wobec przechowywania swoich informacji osobowych na urządzeniach. Na przykład jedna piąta (21%) konsumentów wyraża obawę o swoje dane osobowe gromadzone przez aplikacje, z których korzysta na urządzeniach przenośnych.
– Istnieje wiele sposobów kontrolowania swojego śladu cyfrowego. Jednym z nich jest zwracanie uwagi na to, komu udostępniamy swoje dane osobowe, oraz świadomość, w jaki sposób mogą one zostać wykorzystane. Wszystko, co trafia do internetu, o ile nie podejmiemy określonych działań w celu zabezpieczenia takich informacji, może być widoczne dla różnych osób przez długi czas. Zrozumienie, w jaki sposób można bezpiecznie udostępniać swoje dane osobowe w internecie oraz skutecznie kontrolować, gdzie są one przechowywane, to krok w kierunku zapewnienia sobie bezpiecznej obecności online, poprawy swojej reputacji oraz otwarcia się na przyszłe możliwości – powiedziała Marina Titowa, dyrektor ds. marketingu produktów konsumenckich w firmie Kaspersky.
Aby konsumenci mogli lepiej chronić prywatność swoich danych, potrzebują wskazówek, jak robić to skutecznie. W nawiązaniu do tego zagadnienia Patrick Penninckx, szef Departamentu Społeczeństwa Informacyjnego Rady Europy, powiedział: Coroczne badanie dot. prywatności przeprowadzone przez firmę Kaspersky stanowi przydatne narzędzie pozwalające lepiej poznać świadomość oraz ogólną percepcję użytkowników w zakresie egzekwowania prawa do prywatności i ochrony danych osobowych. Convention 108+ rekomenduje promowanie powszechniejszego wykorzystywania ocen wpływu na ochronę danych, stosowanie zasady ochrony prywatności już na etapie projektowania oraz proaktywne podejście do wymogów w zakresie bezpieczeństwa danych.
Praktyczne porady pozwalające zwiększyć jakość ochrony poufnych danych online
Aby pomóc użytkownikom chronić swoje informacje w internecie, firma Kaspersky zaleca następujące działania:
- Zrób listę swoich kont online, aby wiedzieć, które serwisy oraz strony internetowe mogą przechowywać twoje prywatne informacje.
- Użyj narzędzia do sprawdzania prywatności (przykładem jest serwis online Privacy Checker opracowany przez firmę Kaspersky), które pomaga odpowiednio skonfigurować konta w mediach społecznościowych.
- Aby rozpoznać potencjalnie niebezpieczne lub wątpliwe żądania aplikacji oraz zrozumieć zagrożenia związane z różnego rodzaju powszechnymi zezwoleniami, zainstaluj niezawodny produkt bezpieczeństwa, taki jak Kaspersky Total Security. Rozwiązanie to zawiera również funkcję pozwalającą na zablokowanie śledzenia na stronach internetowych.