2/3 Polaków korzysta z Internetu, jednak aż 1/3 nie widzi takiej potrzeby. Spadła nieco w porównaniu z zeszłym rokiem liczba użytkowników serwisów społecznościowych. Mniej korzystamy też z komunikatorów, a najważniejszych medium jest telefon komórkowy – to niektóre z wniosków opublikowanego dzisiaj przez Grupę TP i Agorę raportu World Internet Project 2011. Gościem specjalnym konferencji w Warszawie, był profesor William H. Dutton z Oxford University.
– Największą zaletą tego projektu jest jego międzynarodowy wymiar. Nałożenie polskich wyników na doświadczenia w innych krajach pokazuje nam w jakim punkcie rozwoju społeczeństwa informacyjnego aktualnie jesteśmy. Choćby to, że dziś zapotrzebowanie na usługi internetowe jest większe niż praktyczne umiejętności ich wykorzystania. Dlatego należy skoncentrować się na edukacji i popularyzacji e-nauki, e-zdrowia, a przede wszystkim e-administracji – uważa Maciej Witucki, Prezes Grupy TP.
– Polska dołączyła do krajów, które wprowadziły Internet na szeroką skalę. Większość ludzi w Polsce włączyła Internet w swoje życie prywatne i zawodowe, ale trzeba uporać się z problemem podziału cyfrowego. Jedna trzecia społeczeństwa, która nie ma dostępu do Internetu to osoby mniej zamożne oraz emeryci. Nadal istnieje też silny podział technologiczny między miastem i wsią – podkreślał we wstępie do raportu prof. William H. Dutton.
Z raportu WIP 2011 wynika, że z internetu korzysta dziś blisko 2/3 Polaków, a najaktywniejsi są młodzi internauci. Deklarują oni zaufanie do internetu jako źródła informacji i chętnie wykorzystają także mobilny dostęp do sieci. Wyniki badania wskazują, że wśród Polaków dynamicznie wzrasta liczba laptopów, zwiększa się też korzystanie z internetu mobilnego, tak w laptopach jak i komórkach. Oznacza to, że Polska jest w przededniu mobilnej rewolucji, która zmieni sposoby komunikacji, konsumpcji, informacji, dóbr kultury czy wolnego czasu.
Dzięki Grupie TP i Agorze, Polska znajduje się w gronie krajów zaangażowanych w World Internet Project. Badanie przeprowadzane zostało metodą wywiadów osobistych na dwutysięcznej, reprezentatywnej próbie respondentów od 15 roku życia. Odpowiadali na pytania dotyczące m.in.: czasu oraz sposobu konsumpcji mediów internetowych, bezpieczeństwa w internecie, kontaktów z otoczeniem społecznym, wpływu internetu na świadomość respondentów odnośnie życia publicznego czy wiarygodności informacji.
Na zlecenie Grupy TP i Agory badanie w Polsce przeprowadził IPSOS. Koordynacją projektu zajmowali się eksperci z działów badań obu spółek, którzy wraz ze współpracownikami przeanalizowali zgromadzony materiał i przygotowali końcowy raport.
Badanie WIP realizowane jest od 1999 roku przez kilkadziesiąt ośrodków badawczych na świecie, którym przewodniczy prestiżowa USC Annenberg School for Communication and Journalism na Uniwersytecie Południowej Karoliny. Wśród partnerów znajdują się m.in.: Uniwersytet Oksfordzki, Chińska Akademia Nauk, Deutsches Digital Institut, uniwersytety w Brnie, Yonsei, Makao, Tokyo oraz pozaakademickie ośrodki badań nad internetem. W projekcie uczestniczą takie kraje jak: Singapur, Włochy, Chiny, Japonia, Makao, Korea Południowa, Szwecja, Niemcy, Wielka Brytania, Hiszpania, Węgry, Kanada, Chile, Argentyna, Portugalia, Australia, Boliwia, Iran, Czechy oraz Polska.