9 stycznia br. w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej odbyła się uroczystość wręczenia Certyfikatów Prezesa UKE. W gronie laureatów znaleźli się: Orange Polska, UPC Polska, CenterNet oraz FOSET Paweł Szubczyński. Pogram certyfikacji usług telekomunikacyjnych realizowany przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ma na celu wspieranie równoprawnej i skutecznej konkurencji w zakresie świadczenia usług telekomunikacyjnych, jak również zapewnienie użytkownikom najlepszej ochrony
przed nadużyciami.
– Przyznawane od kilku lat Certyfikaty Prezesa UKE stanowią „znak jakości” istotny zarówno dla konsumentów, jak i dla przedsiębiorców telekomunikacyjnych – powiedziała Magdalena Gaj, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. – Celem programu certyfikacji jest zapewnienie użytkownikom jak najwyższej jakości usług i ochrony przed różnego rodzaju nadużyciami oraz wspieranie konkurencji pomiędzy przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi – dodała Prezes UKE.
Program certyfikacji ma przede wszystkim zwrócić uwagę przedsiębiorców i wszystkich użytkowników na najistotniejsze wyzwania sektora telekomunikacji i nowych technologii. Są to m.in. bezpieczeństwo korzystania z sieci internetowej, potrzeba wyrównywania szans i zwiększenia aktywności osób niepełnosprawnych w dostępie do usług telekomunikacyjnych, konieczność pomocy i poprawy kompetencji cyfrowych osób powyżej 50 roku życia, a także zwiększenie dostępu do przejrzystych informacji o ofertach.
Po przeprowadzonej analizie złożonych wniosków, Prezes Magdalena Gaj postanowiła przyznać Certyfikat Prezesa UKE na rok 2014 dla następujących przedsiębiorców:
- Orange Polska S.A. oraz UPC Polska Sp. z o.o. – w kategorii Bezpieczny Internet;
- CenterNet S.A. – w kategorii Senior;
- FOSET Paweł Szubczyński – w kategorii Porównywarka ofert usług telekomunikacyjnych.
– Serdecznie gratuluję przedstawicielom wszystkich wyróżnionych firm i życzę, aby idea wzmacniania konkurencyjności, a tym samym pozycji konsumenta i zapewnienia jak najwyższego poziomu jakości usług, zawsze Państwu przyświecała i stała się podstawową zasadą Państwa działalności – powiedziała Magdalena Gaj, Prezes UKE, podczas uroczystości wręczenia certyfikatów.
Zobowiązania laureatów Certyfikatu Prezesa UKE na 2014 rok
Orange Polska S.A. i UPC Polska Sp. z o.o. świadczą usługi dostępu do sieci Internet zgodnie z wymogami Certyfikatu Prezesa UKE w kategorii Bezpieczny Internet, zapewniając swoim użytkownikom najwyższy poziom bezpieczeństwa, w tym przede wszystkim ochronę dzieci i młodzieży.
CenterNet S.A. świadczy usługi telekomunikacyjne zgodnie z wymogami Certyfikatu Prezesa UKE w kategorii Senior, tj. wyrównując szanse i zwiększając aktywność osób starszych w dostępie do usług telekomunikacyjnych.
Natomiast firma FOSET Paweł Szubczyński zapewnia swoim użytkownikom możliwość porównywania ofert usług telekomunikacyjnych w serwisie www.CyfrowyDoradca.pl zgodnie ze standardami ustalonymi przez Prezesa UKE w programie certyfikacji.
W kategorii Bezpieczny Internet spółki Orange Polska i UPC Polska zobowiązały się do:
- prowadzenia w szkołach zajęć informacyjnych dotyczących zagrożeń i przemocy w sieci,
- udostępniania poradników mających na celu bezpieczne wprowadzenie dziecka w świat Internetu, w formie elektronicznej i papierowej, kierowanych do rodziców i dzieci,
- udostępnienia adresu mailowego, na który użytkownicy mogą kierować pytania dotyczące bezpieczeństwa w Internecie oraz pomocy w sytuacji zagrożenia w sieci,
- udostępnienia narzędzi uniemożliwiających dostęp osób nieletnich do treści przeznaczonych dla dorosłych (programy filtrujące, antywirusy oraz programy antyspamowe).
W kategorii Senior spółka CenterNet zobowiązała się do:
- stworzenia specjalnej oferty dla klientów w wieku powyżej 50-tego roku życia oraz oferowania aparatów telefonicznych dedykowanych dla seniorów,
- zapewnienia infolinii umożliwiającej wsparcie techniczne użytkownikom w korzystaniu z usług telekomunikacyjnych i z telefonów komórkowych,
- organizowania szkoleń kierowanych do osób starszych oraz udostępnienia użytkownikom usług telekomunikacyjnych ,,Poradnika Seniora” w formie elektronicznej oraz w wersji papierowej,
- stosowania blokady usług Premium Rate, udostępniania tej usługi na wyraźne życzenie zainteresowanych konsumentów (w przypadku problemów związanych z aktywacją usługi zobowiązanie się do pomocy klientowi przez cały proces aktywacyjny za pośrednictwem specjalnie dedykowanej infolinii),
- zapewnienia każdemu użytkownikowi możliwości wypróbowania, przez 10 dni przed dokonaniem zakupu, telefonu dedykowanego seniorom,
- oferowania sprzętu telekomunikacyjnego, który posiada dodatkowe udogodnienia dla osób starszych, m.in. duże klawisze, proste menu klawiatury, funkcję SOS.
W kategorii Porównywarka Ofert przedsiębiorstwo FOSET Paweł Szubczyński zobowiązało się do:
- oferowania możliwości wiarygodnego i rzetelnego porównywania pakietów telewizji cyfrowej, co spełnia wymagania Prezesa UKE dla niezależnych kalkulatorów ofert telekomunikacyjnych,
- informowania Prezesa UKE o zmianach w liczbie porównywanych dostawców usług wraz z dokładnym wskazaniem, których dostawców dotyczą zmiany (w przypadku zmniejszenia liczby porównywanych dostawców usług do podania szczegółowego powodu takiego działania),
- informowania Prezesa UKE o nowych funkcjonalnościach serwisu i datach przeprowadzonych aktualizacji, jak również o zmianach w regulaminie serwisu, kiedy takie zmiany nastąpią.