Finał IV edycji programu Solve for Tomorrow zbliża się wielkimi krokami. O nagrodę główną powalczy 13 zespołów. Jednak nie tylko jury ma wpływ na wyniki programu. W sieci do 14 kwietnia b.r. trwa głosowanie internautów na ulubione zespoły finalistów. Drużyna, która zdobędzie najwięcej głosów, otrzyma prestiżową „Nagrodę Społeczności”.
Solve for Tomorrow to wyjątkowy program dla młodych umysłów gotowych mierzyć się z wyzwaniami XXI wieku. Przez ostatnie miesiące uczniowie szkół ponadpodstawowych tworzyli nowatorskie rozwiązania i aplikacje w obszarach zdrowia, bezpieczeństwa, klimatu oraz integracji. Teraz 13 finałowych zespołów czeka na wsparcie swoich kolegów, nauczycieli i całych lokalnych społeczności. Kto zdobędzie najwięcej głosów? Przekonamy się już 16 kwietnia podczas wielkiego finału.
O nagrodę starają się następujące zespoły:
Z województwa lubelskiego:
- Prywatne Liceum im. Królowej Jadwigi w Lublinie – projekt „Privly – Świadomi prywatności cyfrowej”. Planowane działania obejmują interaktywne materiały wideo oraz aplikację mobilną, która poprzez quizy i analizy ustawień prywatności zwiększy świadomość na temat ochrony danych w sieci.
- XIV Liceum Ogólnokształcące im. Zbigniewa Herberta w Lublinie – projekt „Floraexplora”. To aplikacja mobilna, która jest nową formą zielnika i ułatwia identyfikację i wykorzystywanie roślin w codziennym życiu. Dzięki funkcji skanowania roślin, użytkownicy mogą szybko poznać ich gatunek, zastosowanie oraz właściwości.
Z województwa dolnośląskiego:
- Dwujęzyczne Liceum Ogólnokształcące EKOLA we Wrocławiu – projekt „UpSkill Shelters”. Jego misją jest pomoc osobom w kryzysie bezdomności w powrocie do społeczeństwa.
- Liceum Ogólnokształcące nr V im. gen. Jakuba Jasińskiego we Wrocławiu – „LearnToLearn”, która diagnozuje styl uczenia się i proponuje techniki – m.in. wizualne notatki czy ćwiczenia pamięciowe, a jednocześnie wspiera zdrowe nawyki w zakresie odpoczynku.
- Kłodzka Szkoła Przedsiębiorczości w Kłodzku – projekt „WingsUp”. Proponowana aplikacja, oparta na testach i doświadczeniu ekspertów, pomoże określić mocne strony użytkownika, zmienić negatywne przekonania i wypracować zdrowe nawyki.
Z województwa śląskiego:
- Technikum TEB Edukacja w Tychach – projekt „Ustanowienie rekordu Guinessa w ułożeniu najdłuższej linii z elektroodpadów”. Wydarzenie, planowane wokół Jeziora Paprocańskiego, połączy zbiórkę elektrośmieci z edukacją ekologiczną.
- V Liceum Ogólnokształcące w Bielsku-Białej – projekt „Greesh”. Projekt Automatycznej Farmy Aeroponicznej umożliwia mieszkańcom miast przekształcanie odpadów kuchennych w ekologiczne plony dzięki zaawansowanemu systemowi kompostowania i uprawy roślin.
Z województwa świętokrzyskiego:
- Świętokrzyskie Stowarzyszenie na rzecz aktywizacji zawodowej i pomocy młodzieży w Kielcach – projekt „DocHelper”. Zespół pracuje nad aplikacją opartą na AI, która uprości analizę dokumentów prawnych, podkreślając ich kluczowe elementy oraz przekształcając trudne terminy na przystępny język.
Z województwa opolskiego:
- Publiczne Liceum Ogólnokształcące nr II z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Konopnickiej w Opolu – projekt „Zdolniejsi zdolnym”. Projekt zakłada stworzenie platformy, w której każdy może zaznaczyć w jakim przedmiocie potrzebuje wsparcia, a w jakim może pomóc innym. Inicjatywa obniża koszty nauki, wspiera lokalną społeczność szkolną i wzmacnia więzi społeczne.
Z województwa podkarpackiego:
- IV Liceum Ogólnokształcące im. św. Jana Pawła II w Jaśle – „Waterwise – Inteligentny System Nawadniania”. Zespół planuje stworzenie systemu opartego na czujnikach i stacjach pogodowych, które optymalizują zużycie wody, zapewniając odpowiednie nawodnienie roślin tylko tam, gdzie jest to konieczne.
- Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Stefana Banacha w Jarosławiu – „Torby lojalnościowe Lokaltu”. Dzięki torbom wielorazowego użytku i aplikacji użytkownicy zbierają punkty za zakupy, odkrywają lokalnych dostawców na interaktywnej mapie i korzystają z unikalnych promocji.
Z województwa mazowieckiego:
- Akademeia High School w Warszawie – system „Vital”. Przeciążenie SOR-ów i długi czas oczekiwania na pomoc to poważne wyzwanie dla systemu ochrony zdrowia. Proponowane przez zespół rozwiązanie to system monitorowania pacjentów za pomocą opasek mierzących temperaturę, saturację, ciśnienie i EKG, przesyłających dane w czasie rzeczywistym do aplikacji dla zespołu triaż.
Z województwa łódzkiego:
- Technikum Automatyki i Robotyki w Łodzi – projekt „ExerTherapy”. Uczniowie mogliby pedałować, rozładowując emocje, poprawiając kondycję fizyczną, a przy tym generowaliby energię do ładowania urządzeń, np. telefonów.
Na zespoły można głosować na stronie: https://solvefortomorrow.pl/glosowanie-4/ do 14 kwietnia b.r.
Program Solve for Tomorrow objęty został patronatem honorowym Ministra Cyfryzacji, Ministra Edukacji oraz Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, jak również patronatem Centrum Nauki Kopernik i UNEP/GRID-Warszawa. Partnerami programu są: Fundacja Our Future Foundation i Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog.