Nowe badanie Lenovo ujawnia, że decydenci z obszaru biznesu i IT w regionie EMEA mają największy na świecie poziom zadowolenia z projektów związanych z AI, jako że plany wskazują, iż inwestycje w sztuczną inteligencję obejmą do 20% budżetów IT w regionie w 2025 r., w porównaniu z 13% w ubiegłym roku.
Poziom wdrożenia generatywnej sztucznej inteligencji wzrośnie prawie czterokrotnie, w miarę tego, jak zmniejsza się nacisk na interpretacyjną i predykcyjną sztuczną inteligencję
72% firm z regionu EMEA bada perspektywę korzystania z profesjonalnych usług w zakresie AI lub już planuje z nich korzystać; ich celem jest skalowanie inicjatyw związanych ze sztuczną inteligencją
6 lutego 2025 r.: Jak wskazują najnowsze badania przeprowadzone przez Lenovo, liderzy biznesowi i decydenci IT w regionie EMEA zgłaszają najwyższy na całym świecie poziom zadowolenia z projektów związanych z AI w ciągu ostatnich 12 miesięcy, napędzając wzrost oczekiwanych inwestycji w AI w tym roku o 104%. Raport „AInomics CIO Playbook 2025”, z wynikami analiz przeprowadzonych przez IDC, wykazał, że podczas gdy poziom inwestycji i zaufania w kwestii AI nadal rośnie, przedsiębiorcy nadal stoją przed krytycznymi wyzwaniami związanymi ze szkoleniem personelu, niską jakością danych i inicjatywami w zakresie skalowania już istniejących rozwiązań.
Badanie, przeprowadzone z udziałem 620 liderów biznesowych i decydentów IT ze średnich i dużych firm w regionie EMEA, wykazało, że 94% projektów w zakresie AI podjętych w ciągu ostatnich 12 miesięcy co najmniej spełniło oczekiwania, a prawie jedna trzecia (31%) je przekroczyła, co stanowi dwukrotność wskaźnika odnotowanego w Ameryce Północnej (16%). Region ten ma również najbardziej optymistyczne nastawienie do sztucznej inteligencji, a 55% zespołów zarządzających pozytywnie ocenia jej potencjał, z czego 10% zespołów podchodzi do AI „z bardzo dużym entuzjazmem”.
Generatywna sztuczna inteligencja napędzająca wzrost inwestycji w AI
Zadowolenie to niesie za sobą zmianę priorytetów dotyczących inwestycji w AI, ponieważ firmy zastanawiają się, gdzie sztuczna inteligencja może wywrzeć największy wpływ. Generatywna sztuczna inteligencja będzie głównym celem związanym z AI w ciągu najbliższych 12 miesięcy – nakłady na nią ponoszone zwiększą się prawie czterokrotnie, z 12% do 44%, kosztem zaangażowania w predykcyjne i interpretacyjne platformy AI.
W przypadku innych technologii związanych ze sztuczną inteligencją aplikacje ze zintegrowanymi funkcjami opartymi na AI były największym obszarem inwestycji w ciągu ostatniego roku. Obecnie firmy koncentrują swoje wydatki na opracowywaniu modeli AI i zarządzaniu nimi (32%), co stanowi wzrost o 10% w porównaniu z poprzednimi 12 miesiącami. Wynika to z faktu, iż odsetek budżetów IT przeznaczonych na AI wzrósł z 13% do 20%. Zainteresowanie profesjonalnymi usługami w zakresie AI rośnie także wśród przedsiębiorstw w regionie, wykraczając poza obecny stopień wykorzystywania na poziomie 27%, a kolejne 72% firm bada perspektywę wdrożenia (19%) lub planuje wdrożenie (53%) takich narzędzi.
Duży wzrost w dziedzinie generatywnej AI odzwierciedla trend udanych projektów, w tym pilotażowych, wdrożonych w ciągu ostatniego roku. Podczas gdy poprzednie badania zgłaszały obawy dotyczące ograniczeń możliwości modeli AI, wydaje się, że zostały one zażegnane, a firmy czują się teraz komfortowo, kontynuując wdrożenia i czerpiąc korzyści z tej technologii.
Wyzwania związane z danymi stanowią przeszkodę we wdrażaniu AI
Pomimo entuzjazmu i wzrostu akceptacji dla AI, potrzebne jest więcej pracy, aby w pełni wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji w regionie EMEA. W przypadkach niespełniania oczekiwań przez projekty w zakresie AI głównymi powodami były wyzwania związane ze skalowaniem sztucznej inteligencji (30%) i kwestie dotyczące jakości danych (29%). Podczas gdy 46% firm w regionie EMEA wdrożyło już zasady z zakresu ładu korporacyjnego, ryzyka i zgodności z przepisami (governance, risk management, and compliance – GRC) w obszarze AI, 26% przedsiębiorstw twierdzi, że są one egzekwowane w ograniczonym zakresie, a 22% firm w regionie nie planuje ustanowienia GRC dotyczących sztucznej inteligencji, co stanowi najwyższy odsetek regionalny na świecie.
Greg Smith, dyrektor wykonawczy i dyrektor generalny grupy EMEA Lenovo Solutions & Services Group, powiedział: – W obliczu dużego entuzjazmu wokół sztucznej inteligencji w regionie, firmy muszą nieustannie pracować na rzecz pokonania barier utrudniających jej wdrożenie i integrację, aby uniknąć rozczarowania i zwiększyć zwrot z inwestycji. Liderzy zyskują coraz większą pewność i chcą zdywersyfikować swoje podejście za pomocą takich modeli jak AI-as-a-Service (AI jako usługa). Wykorzystanie odpowiedniej wiedzy specjalistycznej i profesjonalnych usług pomoże zmaksymalizować poziom sukcesu jakie może przynieść AI, otwierając drzwi do ukierunkowanego wdrażania, które pomaga stawiać czoła wyzwaniom biznesowym i napędzać wzrost.
Aby pokonać te przeszkody, firmy muszą zmierzyć się z czterema równie pilnymi czynnikami, aby zapewnić pomyślne wdrożenie AI: suwerenność danych i zgodność z przepisami (32%), łatwość integracji AI z obowiązującymi systemami i procesami (32%), szkolenie i podnoszenie kwalifikacji pracowników (31%) oraz natychmiastowa dostępność danych wysokiej jakości (31%).
Infrastruktura hybrydowa jest kluczem do AI
W zakresie sprzętu zasilającego AI w przedsiębiorstwach, 65% organizacji w regionie EMEA korzysta z wyposażenia lokalnego lub hybrydowego jako podstawowej architektury, a 18% korzysta z chmury publicznej. Ponadto 10% organizacji z regionu EMEA już w chwili obecnej intensywnie korzysta z komputerów PC ze zintegrowaną AI, a 25% prowadzi projekty pilotażowe związane z takimi komputerami PC. Z kolei 65% planuje zintegrowanie urządzeń albo ocenia perspektywę tego typu integracji, aby zmaksymalizować swoje możliwości w zakresie sztucznej inteligencji.
Giovanni Di Filippo, prezes grupy EMEA, Infrastructure Solutions Group w Lenovo, wyjaśnił: – Rynki w regionie EMEA prezentują zróżnicowany krajobraz wdrażania AI i jasne jest, że większość organizacji przeszła przez fazę szumu medialnego związanego ze sztuczną inteligencją i przeniosła nacisk z eksperymentowania na pełne wdrożenie. W miarę tego, jak organizacje w regionie EMEA starają się przenieść swoje zainteresowanie na obszary rozwoju sztucznej inteligencji, ich preferencje dotyczące połączenia lokalnej i hybrydowej infrastruktury obsługujacej AI wynikają z potrzeby zachowania kontroli nad bezpieczeństwem danych i prywatnością, co ma kluczowe znaczenie dla przetwarzania poufnych informacji i zapewnienia zgodności z przepisami.
Preben Fjeld, wiceprezes i dyrektor generalny działu Personal Computing Devices Services, Lenovo EMEA, skomentował: – Firmy coraz częściej nadają priorytet technologii, która wspiera produktywność pracowników opartą o AI, a rok 2025 będzie oznaczał znaczącą zmianę we wdrażaniu komputerów PC ze zintegrowaną sztuczną inteligencją, w miarę tego, jak organizacje przechodzą od projektów pilotażowych do wdrażania nowych urządzeń. Jako że dostępność komputerów ze zintegrowaną AI i urządzeń brzegowych jest najważniejszym czynnikiem udanego wdrożenia sztucznej inteligencji, sukces może pochodzić tylko ze spójnej i wspólnie prowadzonej strategii dotyczącej AI.