Marken Systemy Antywirusowe oficjalny dystrybutor marki Bitdefender w Polsce informuje – Prawie jedna czwarta z oszustw na Facebooku oferuje użytkownikom fałszywe metody jak zobaczyć kto oglądał ich profil – wynika z badań producenta oprogramowania antywirusowego Bitdefender. Na podstawie sześciu miesięcy badań, okazało się również, że większość użytkowników chciało zobaczyć sex taśmy z udziałem Rihanny. Używana w przypadku jeden na pięć oszustw na Facebooku, ta pusta obietnica to sztuczka
do zdobycia prywatnych danych użytkowników i instalowania złośliwego oprogramowania.
– Dla oszustów przyciąganie ciekawości użytkowników to czysty interes i nie czują wyrzutów sumienia posługując się kłamstwem – powiedział szef Strategii Bezpieczeństwa Bitdefender – Catalin Cosoi. – To rodzaj przypadku gdy ciekawość zabija kota, czyli: choć coś jest ciekawe, kliknięcie może drogo kosztować użytkownika pod względem naruszenia prywatności lub gorszym. Częstotliwość niektórych tematów oszustw w mediach społecznościowych może nas nauczyć jak uniknąć oszustw. Dzięki temu możemy wam rónież przedstawić wgląd w ukryte pragnienia wielu użytkowników Facebooka.
Badania Bitdefender wykazały również że, Rihanna i Taylor Swift to nazwiska gwiazd najczęściej używane przez oszustów w ostatnim półroczu. Ponad 17 procent wszystkich analizowanych przez Bitdefendera oszustw na portalach społecznościowych kusi użytkowników do klikania podejrzanych linków obietnicą zobaczenia filmu erotycznego z udziałem piosenkarki, która śpiewała takie hity jak „Umbrella” , „S&M”, „Diamonds” czy „Stay” .
Kim Kardashian, Megan Fox, Justin Bieber, Selena Gomez i Chris Brown były kolejnymi najbardziej nadużywanymi nazwiskami gwiazd, które wykorzystywali oszuści. Niedawno nazwisko amerykańskiego zapaśnika Johna Cena było użyte w oszustwie, donoszącym, że zmarł on od obrażeń głowy odniesionych podczas wykonywania skoku w walce.
Według badań Bitdefender angielscy i hiszpańscy użytkownicy Facebooka mogą paść ofiarami oszustwa, obiecującego im ukazanie potencjalnych stalkerów(prześladowców) i byłych kochanków sprawdzających ich profile.
Francuzi są najbardziej zainteresowani zmianą wyglądu szaty graficznej portali społecznościowych. Ponad 10.000 francuzów zostało zainfekowanych przez oszustwo, które obiecywało zmianę kolorów ich osi czasu. Ponad 4 procent wszystkich oszustw krążących w ciągu ostatnich sześciu miesięcy miały haczyk „Dites au revoir au Facebook bleu”.
Chociaż użytkownicy wciąż dają się nabierać na takie oszustwa, zespół bezpieczeństwa Facebooka poczynił wiele ulepszeń w celu zmniejszenia złożoności i liczby oszustw. W kilku krajach, Bitdefender odnotował spadek rozprzestrzenia się oszukańczych i złośliwych linków w portalach społecznościowych