Netia S.A. opublikowała skonsolidowane wyniki finansowe i operacyjne za I kw. 2018 r. Przychody wyniosły 347 mln zł a Skorygowany zysk EBITDA sięgnął 91 mln zł. Grupa znacząco zdynamizowała wzrost liczby usług dostępowych na sieciach NGA a przyrost liczby usług TV był 3x większy niż w poprzednich kwartałach. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2018 roku przychody Netii osiągnęły wartość 347 mln zł (-3% kwartał-do-kwartału i -5% rok-do-roku).
Skorygowany (o zdarzenia o charakterze jednorazowym) zysk EBITDA wyniósł 91 mln zł (-7% k-d-k oraz -6% r-d-r), zaś zysk EBITDA wyniósł 92 mln zł (o 1 % więcej k-d-k i o 3% mniej r-d-r). Marża zysku EBITDA za I kw. br. wyniosła 26,4%. Wypracowany przez Spółkę zysk netto sięgnął w tym okresie nieco ponad 21 mln zł (wzrost o 70% r-d-r).
B2B: siła stabilności
Przychody wygenerowane przez Dywizję B2B od stycznia do końca marca br. wyniosły 183 mln zł (-4% k-d-k oraz -1% r-d-r) a Skorygowany zysk EBITDA wyniósł 65 mln zł (marża 35,4%). W wynikach Dywizji B2B Netii za I kw. niezmiennie obserwowane są stabilne trendy w obszarze usług szerokopasmowych i pozostałej transmisji danych oraz dynamiczny wzrost tzw. lejka sprzedażowego w obszarze rozwiązań ICT, oferowanych od nazwą Netia Next. Spadek przychodów jest natomiast pochodną zmniejszonego wolumenu niskomarżowego ruchu hurtowego.
B2C: sieć nowych możliwości
Z kolei Dywizja B2C wypracowała w tym czasie przychody w wysokości 159 mln zł (-2%k-d-k i -9% r-d-r) a Skorygowany zysk EBITDA sięgnął kwoty 24 mln zł (marża 15,3%).
Coraz większa liczba łączy zmodernizowanych do standardu światłowodowego umożliwia Spółce efektywną dosprzedaż innowacyjnych usług TV z jednoczesną migracją z tradycyjnych łączy o niskich przepływnościach.
W efekcie liczba usług TV, świadczonych przez Dywizję B2C wyniosła na koniec I kw. br. 192 tys. Oznacza to wzrost o 6 tys., podczas gdy w poprzednich okresach wzrosty k-d-k wynosiły ok. 2 tys.
Jednocześnie – w efekcie położenia silniejszego akcentu na poprawę wskaźnika ARPU dla usług mobilnych – liczba RGU mobile wzrosła do 144 tys., tj. o 4 tys. (dotychczas wzrost wynosił średnio ok. 8 tys. k-d-k).
Wciąż też utrzymywał się trend spadkowy z odniesieniu do stacjonarnych usług głosowych oraz szerokopasmowych na sieci obcej (Orange Polska) oraz niezmodernizowanej sieci własnej Netii, którego nie była w stanie zniwelować rosnąca o 9 tys. liczba usług szerokopasmowych na sieciach NGA. Stąd liczba świadczonych usług (RGU) w B2C wyniosła 1,457 mln. Oznacza to spadek o 2 proc. k-d-k i 7% r-d-r.
Już 63% usług szerokopasmowych świadczona jest na sieciach własnych, przy czym 52 proc. abonentów tych usług korzysta też z usług TV Netii.
Po raz pierwszy wyniki raportowane są w nowym standardzie MSSF 15, jednak zmiana zasad raportowania nie przejawia się istotnymi wahaniami poszczególnych wartości. Wskaźnik ARPU dla rynku B2C, przeliczony wstecz wg. nowych zasad wykazuje niewielkie zmiany (plus minus 1 zł k-d-k), podczas gdy wg. polskich standardów był na stabilnym poziomie 56 zł.
Komfortowy poziom zadłużenia
Przedłużająca się zima spowolniła procesy inwestycyjne, związane z projektem modernizacji sieci do standardu światłowodowego (projekt: Sieci XXI w.). W całym I kw. inwestycje w ramach tego projektu wyniosły 11 mln zł a poziom całkowitych nakładów inwestycyjnych Spółki w I kw. to 43 mln zł (analogicznie jak w I kw. 2017 r. ). Poskutkowało to skokowym wzrostem wartości Skorygowanego OpFCF (wolne przepływy gotówkowe) w kwocie 43 mln zł (+1126% k-d-k i -12% k-d-k).
W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2018 r. zadłużenie Spółki spadło o 11 proc. i wyniosło 252 mln zł, co stanowi dźwignię finansową na komfortowym dla branży poziomie 0,64x Skorygowanego zysku EBITDA za 2017 rok.