Wyniki finansowe Grupy TP w pierwszym kwartale 2008 r. są lepsze od oczekiwań rynku, na co złożyły się zarówno dynamiczny wzrost rynku jak i znaczące osiągnięcia w dziedzinie telefonii komórkowej i szerokopasmowego internetu. Jednak ze względu na utrzymującą się niepewność na polu regulacyjnym Grupa TP nie zmienia celów na 2008 rok.
„Wyniki pierwszego kwartału oznaczają bardzo obiecujący początek roku. Pokazują, że proces przekształcania Grupy TP w operatora zintegrowanego przebiega prawidłowo: nasz model biznesowy nadal generuje wysokie przepływy pieniężne z działalności operacyjnej, a ponadto utrzymujemy wiodącą pozycję na rynku pod względem wartości sprzedaży. Jednak utrzymująca się niepewność na polu regulacyjnym skłania do zachowania ostrożności. Niepokoi nas także tempo spadku przychodów z usług telefonii stacjonarnej, które pozostaje wysokie. Z powyższych względów, pomimo tego, że coraz skuteczniej radzimy sobie z presją ze strony konkurencji i regulatora, nie zmieniamy celów na 2008 rok” – powiedział Prezes Zarządu TP Maciej Witucki.
Kluczowe dane makroekonomiczne
Dobra kondycja polskiej gospodarki ma korzystny wpływ na rynek usług telekomunikacyjnych w Polsce, jednak otoczenie regulacyjne stwarza nadal niezwykle trudne wyzwania. W porównaniu z poprzednimi kwartałami, na rynku nastąpiło znacznie ożywienie wzrostu (mierzonego rok do roku): wzrost w pierwszym kwartale bieżącego roku wyniósł 7,1% (pod względem wartościowym), podczas gdy w pierwszym kwartale 2007 roku odnotowano spadek o 0,3%. Złożyły się na to przede wszystkim następujące czynniki:
– znaczne spowolnienie spadku na rynku usług telefonii stacjonarnej: z -8,0% w 1 kw. 2007 do -0,9% w 1 kw. 2008; przyczynił się do tego ponowny dynamiczny wzrost w segmencie szerokopasmowego dostępu do internetu: o 17,4% w pierwszym kwartale bieżącego roku (w porównaniu ze wzrostem o 2,6% w analogicznym okresie 2007 roku);
– powrót w pierwszym kwartale do dwucyfrowego tempa wzrostu (12,8%) na rynku usług telefonii komórkowej (w porównaniu ze wzrostem o 6,1% w pierwszym kwartale 2007 roku) – po ubiegłorocznych zaburzeniach wzrostu spowodowanych obniżką stawek MTR; po absorpcji skutków tych obniżek przez rynek w ubiegłym roku, w omawianym kwartale warunki rynkowe były już bardziej porównywalne.
Dostępność internetu rośnie jednak w Polsce wolniej niż w innych krajach europejskich. Stosunkowo niski wskaźnik gospodarstw domowych posiadających komputer osobisty wpływa na dynamikę wzrostu usług szerokopasmowego dostępu do internetu. Na ożywienie tego wzrostu może wpłynąć poszerzona oferta produktów i usług – takich jak telewizja internetowa.
Kluczowe wskaźniki
Kluczowe wskaźniki | Kwartał do dnia 31 marca | ||
(w mln zł), MSSF | 2008 | 2007 | zmiana |
Przychody ogółem | 4.527 | 4.440 | +2,0% |
Przychody z usług telefonii stacjonarnej | 2.645 | 2.747 | -3,7% |
Przychody z usług telefonii komórkowej | 2.094 | 1..860 | +12,6% |
Marża operacyjna brutto (GOM) | 2.012 | 1.908 | +5,5% |
GOM (jako % przychodów) | 44,4% | 43,0% | +1,4 pp |
GOM przed wydatkami komercyjnymi (jako % przychodów) | 57,6% | 54,4% | +3,1 pp |
Zysk netto przypisany akcjonariuszom TP S.A. | 681 | 518 | 31,5% |
Zysk na jedną akcję (w zł) (podstawowy i rozwodniony) | 0,50 | 0,37 | +34,6% |
Wolne przepływy pieniężne netto przed opodatkowaniem i zmianą kapitału obrotowego | 1.891 | 1.884 | +0,4% |
Wolne przepływy pieniężne netto po opodatkowaniu | -314 | 727 | nie do obl. |
Telefonia stacjonarna
Dalszy niekorzystny wpływ procesu wypierania telefonii stacjonarnej przez telefonię komórkową oraz decyzji regulacyjnych na przychody
- Utrzymanie wiodącej pozycji w segmencie usług szerokopasmowego dostępu do internetu (51% udziału w rynku pod względem wartości sprzedaży)
- Stabilny udział w rynku pod względem liczby klientów (42%)
- Wzrost ARPU względem poprzedniego kwartału przy dużej lojalności klientów budowanej poprzez wprowadzenie usług dodanych
- Dynamiczny wzrost przychodów: o 16,0% rok do roku
Stabilna marża GOM pomimo spadku przychodów
- Brak nowych rezerw na roszczenia i sprawy sądowe, ryzyka i inne koszty
- Skuteczna kontrola kosztów wynagrodzeń pracowniczych
- Oszczędności po stronie innych wydatków pozakomercyjnych
Telefonia komórkowa
Wzrost przychodów (o 12,6%) nieznacznie przewyższający wzrost liczby klientów (o 9,6%)
- Potwierdzenie wiodącej pozycji Orange poprzez utrzymanie udziału w rynku (pod względem wartości) na poziomie 34%
- Wzrost liczby klientów w segmencie postpaid o 13,8% (rok do roku) przy stabilnym ARPU
- Dalszy wzrost liczby klientów usług komórkowych szerokopasmowego dostępu do internetu (3G i EDGE)
- Obiecujące wyniki sprzedaży stacjonarnych usług szerokopasmowego dostępu do internetu w sieci Orange (na podstawie umowy BSA): 12% udziału w rynku po pięciu miesiącach od wprowadzenia oferty
- Wzrost GOM o 15% przy rygorystycznej kontroli struktury kosztów – pomimo wzrostu wydatków komercyjnych o 16%