Serwis Aviaa.com zbadał niezawodność usług oferowanych przez polskich operatorów telefonii internetowej. Badanie wykazało, że w pełni niezawodne są usługi oferowane tylko przez dwóch działających w Polsce operatorów, jednak pozostali – w większości – tylko nieznacznie ustępują im jakością usług.
Aviaa.com, niezależny serwis poświęcony telefonii internetowej VoIP, przeprowadził badanie przy wsparciu technologicznym WatchScript.pl. Dzięki badaniu powstał niezależny ranking operatorów VoIP, po raz pierwszy uwzględniający niezawodność – a więc i jakość – oferowanych przez nich usług telekomunikacyjnych.
Operatorzy telefonii internetowej mogą działać tylko wtedy, gdy ich serwery telekomunikacyjne są dostępne dla użytkowników. Wszelkie niedomagania aplikacji obsługujących telefonię VoIP, zakłócenia pracy serwerów oraz łącz mają bezpośredni wpływ na niezawodność usług czyli ich jakość. Wykorzystując platformę WatchScript.pl zdecydowaliśmy się więc zbadać dostępność serwerów – mówi Krzysztof Nojka z serwisu internetowego poświęconemu VoIP – Aviaa.com. Dostępność serwerów uznaliśmy za najistotniejszy składnik jakości usług, wobec którego wtórne są takie parametry jakościowe jak opóźnienia czy szumy podczas połączenia. Jeśli serwery usługodawców są niedostępne, występuje najpoważniejsze naruszenie jakości świadczenia usług telekomunikacyjnych – mianowicie całkowita niemożność wykonywania połączeń.
Partnerem technologicznym w badaniu była firma IDEGO, która opracowała metodologię badania i udostępniła platformę WatchScript.pl pozwalającą na obiektywne określenie dostępności usług. Metodologia testu była bardzo prosta. W ciągu miesiąca, przez całą dobę, system WatchScript wysyłał zapytania do serwera SIP. Jeśli serwer nie odpowiadał, wówczas generowane było ostrzeżenie i test był wykonywany co 1 minutę. Jeśli system wygenerował 2 ostrzeżenia następujące tuż po sobie, to 3 ostrzeżenie było traktowane jako błąd, wpływający bezpośrednio na dostępność usługi – wyjaśnia mechanizm badania jakości usług Marcin Stępniewski z WatchScript.pl.
Ilość generowanych błędów była następnie przekładana na syntetyczny wskaźnik, wyrażany w procentach, a pozwalający ocenić czas niedostępności usług danego operatora, a poprzez to opisujący pośrednio jakość oferowanych przez niego usług – dodaje Marcin Stępniewski. Przykładowo, jeśli w wyniku badania operator otrzymał wskaźnik niezawodności usług na poziomie 99,8999 procent, znaczy to, że serwer tego usługodawcy był przez cały czas badania – czyli miesiąc – niedostępny przez blisko 40 minut.
Wyniki badania wskazują, że pełną niezawodnością charakteryzowały się usługi świadczone zaledwie przez dwóch operatorów – easyCALL i Tlenofon. Większość pozostałych badanych operatorów tylko nieznacznie ustępuje im jakością swoich usług, ze wskaźnikiem niezawodności wynoszącym powyżej 99,9 procent. Zdecydowanie najgorzej w badaniu wypadła „Słuchawka”, ze wskaźnikiem dostępności na poziomie 96,37 procent.
Wyniki badania:
- easyCALL – 100 proc.
- Tlenofon – 100 proc.
- Callfromweb – 99,989 proc.
- Teleaikon – 99,978 proc.
- Actio – 99,944 proc.
- Inotel (również Ipfon) – 99,899 proc.
- Freeconet – 99,899 proc.
- Dialog Newfon – 99,798 proc.
- Alekontakt – 99,742 proc.
- Moje telefony – 99,709 proc.
- Gadu-Gadu Nagłos – 99,698 proc.
- Netia (również Fonea) – 99,328 proc.
- Televoice – 99,922 proc.
- MyFon – 99,160 proc.
- HaloŚwiat – 98,846 proc.
- Sieć T2 (również Freephone) – 99,474 proc.
- Hopin (również Ifon) – 98,432 proc.
- Ipcall – 96,841 proc.
- Słuchawka – 96,371 proc.
Badanie zostało przeprowadzone w okresie od 01.10.2007 do 31.10.2007.