W 2018 roku o ponad 70% wzrosła liczba użytkowników internetu światłowodowego, z którego korzysta 366 tys. klientów, a w zasięgu jest już 3,4 mln gospodarstw domowych. Klienci chętnie wybierali konwergentne pakiety usług – korzysta a nich już ponad 1,2 mln użytkowników. Przybyło też ponad 380 tys. klientów mobilnych. Lepsze wyniki komercyjne, w połączeniu ze skutecznym obniżaniem kosztów przyczyniły się do historycznego,
pierwszego od 12 lat wzrostu EBITDA. W 2019 roku Orange Polska planuje wzrost przychodów i utrzymanie trendu wzrostowego EBITDA.
– Z przyjemnością ogłaszamy nasze wyniki finansowe za 2018 rok. Historyczny wzrost wskaźnika EBITDA, pierwszy od 12 lat, to więcej niż obiecaliśmy inwestorom w prognozie na ten rok. Widzimy, że strategia Orange.One oparta na konwergencji, światłowodzie oraz zwiększaniu efektywności sprawdza się i kondycja firmy jest coraz lepsza. To był bardzo dobry rok dla Orange Polska pod względem wyników finansowych i komercyjnych. Jesteśmy przekonani, że zdołamy utrzymać ten wzrost w 2019 roku – powiedział Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska. – Ogromne inwestycje w sieć światłowodową i mobilną 4G przekładają się na lepsze doświadczenia klientów i przyciągają nowych. Zapotrzebowanie na szybką transmisję danych jest ogromne. W sieci mobilnej wzrosło w ciągu roku o połowę, a każdy użytkownik światłowodu wysyła średnio miesięcznie ponad 100 GB danych. Niesłabnącą popularnością cieszą się konwergentne pakiety usług – dodał Jean-François Fallacher.
Wyniki komercyjne: lepsza sieć i dobra oferta przyciągają klientów
Z konwergentnych pakietów, które są kluczowym elementem budowania wartości firmy, korzysta już ponad 1,2 mln klientów, czyli niemal 20% więcej niż rok wcześniej. Tylko w czwartym kwartale przybyło ich 58 tys. i był to najlepszy wyniki kwartalny w całym roku. Klienci dokupują kolejne usługi dla swoich bliskich – karty SIM lub pakiety telewizyjne. Średnio każdy klient korzysta z ponad czterech usług.
Liczba użytkowników stacjonarnego internetu zwiększyła się o 122 tys. przede wszystkim za sprawą Orange Światłowodu – tylko w ostatnim kwartale przybyło 42 tys. klientów tej usługi. To był również najlepszy kwartalny wyniki w historii. Wśród klientów domowego internetu, już 57% ma cały pakiet usług od Orange. Z telewizji korzysta 943 tys. klientów, z czego zdecydowana większość (77%) w ramach pakietu konwergentnego.
Poprawiły się wyniki usług mobilnych, a liczba klientów wzrosła o 381 tysięcy, czyli 2,6% w ciągu roku. W samym czwartym kwartale, klientów abonamentowych przybyło najwięcej od pięciu kwartałów (69 tys.). Dzięki Orange Love zwiększyła się liczba klientów korzystających z telefonu komórkowego w ramach pakietu usług, a atrakcyjna oferta dla korzystających tylko z usług mobilnych sprawiła, że zmniejszyła się zarazem liczba odejść. Miniony rok przyniósł także dobre wyniki usług na kartę, zwłaszcza w ostatnim kwartale, kiedy liczba użytkowników zwiększyła się o 122 tys. To najwięcej od czasu wprowadzenia obowiązku rejestracji kart pre-paid.
Wyniki finansowe: historyczny wzrost w EBITDA, oszczędności i stabilizacja przychodów
Skorygowany wskaźnik EBITDA wzrósł o 3.1% rok do roku. Złożyły się na to lepsze przychody, znaczące oszczędności w kosztach pośrednich działalności firmy oraz rekordowe zyski ze sprzedaży nieruchomości.
Koszty pośrednie zmniejszyły się w 2018 roku o 10% rok do roku, a oszczędności sięgnęły prawie 400 mln zł. To oznacza, że założony w strategii cel obniżenia kosztów o 12-15% do 2020 roku został osiągnięty z wyprzedzeniem. Firma zrealizowała wiele działań w celu transformacji i zwiększenia efektywności. Polegały na upraszczaniu, automatyzacji i cyfryzacji wielu procesów: od zarządzania siecią, poprzez usprawnianie obsługi, aż po modernizację sieci sprzedaży.
Przychody firmy wyniosły 11,3 mld zł, co oznacza, że ich spadek został znacząco zahamowany, do zaledwie 0,7% wobec 1,4% w 2017 roku. Do tego wyniku przyczyniły się m.in. wyższe przychody z usług konwergentnych (o 30%) oraz z usług IT i integracji (o 20%). W samym czwartym kwartale 2018 roku przychody wzrosły o 1,9% rok do roku. Wpływ na to miała m.in. coraz lepsza sprzedaż smartfonów bez abonamentu. Przychody ze sprzedaży sprzętu wzrosły rok do roku o 11%.
Miniony rok upłynął pod znakiem inwestowania w sieć, która jest podstawą zwiększania jakości usług. Łącznie na inwestycje firma przeznaczyła 2,25 mld zł. Z tej kwoty ponad 700 mln zł przeznaczono na rozbudowę sieci światłowodowej, docierającej już do blisko 3,4 mln gospodarstw domowych w 117 miastach.
Dobre perspektywy na przyszłość
Odwrócenie wieloletnich, negatywnych trendów, dobre wyniki komercyjne i operacyjne pozwalają zakładać, że w 2019 roku uda się podtrzymać uzyskany wzrost. Lepsze niż przewidywane tempo realizowanych zmian przekłada się na korektę celu powrotu do wzrostów w przychodach, którego można się spodziewać już tym roku, a nie w 2020 r., jak zakładano pierwotnie.
W tym roku Orange Polska będzie dalej realizował strategię Orange.One, skoncentrowaną na budowaniu wartości, a w wymiarze komercyjnym – na promowaniu i rozwoju oferty konwergentnej oraz poprawie trendów w usługach niekonwergentnych. Podobnie jak w roku 2018, firma przeznaczy na inwestycje ok. 2 mld zł, z czego znaczna część zostanie przeznaczona na dalszą rozbudowę światłowodów.