W trzecim kwartale 2021, T‑Mobile Polska: Odnotował stabilny wzrost przychodów organicznych o ok. 2,2% (r/r) (po uwzględnieniu negatywnego wpływu regulacji stawek MTR/FTR).
Osiągnął zwiększenie dynamiki wzrostu zysku EBITDA AL do poziomu 5,5% (w porównaniu do 4,1% wzrostu EBITDA AL w pierwszej połowie roku). Osiągnął pozytywny bilans przenośności numerów jako jedyny z operatorów infrastrukturalnych. Odnotował znaczący wzrost bazy klientów zarówno w segmencie kontraktowym jak i przedpłaconym – łącznie o 354 tysiące (r/r).
- Skutecznie przyciągał nowych klientów dzięki atrakcyjnej ofercie konwergentnej oraz znakomitej jakości obsługi klienta.
- Zwiększył bazę klientów korzystających z planów taryfowych MagentaBIZNES oraz zwiększył udziały w rynku klientów korporacyjnych.
- Przyspieszył inwestycje w technologię 5G oraz optymalizację zasobów sieciowych w celu zapewnienia klientom najwyższej jakości usług.
W trzecim kwartale 2021 r. T‑Mobile Polska zanotował pozytywne rezultaty zarówno w obszarze przychodów, jak i zysku EBITDA AL. Raportowane przychody wyniosły 1,6 mld zł po uwzględnieniu negatywnego wpływu regulacji stawek MTR/FTR. Organicznie przychód byłby wyższy o 45 mln zł w porównaniu do porównywalnego kwartału ubiegłego roku, co oznaczałby wzrost o 2,2% (r/r). Jednocześnie zysk EBITDA AL uległ zwiększeniu o 5,5% (r/r), co oznacza poprawę dynamiki wzrostu nawet w stosunku do wyniku w pierwszym półroczu. Wyniki te są konsekwencją pozytywnych trendów operacyjnych we wszystkich obszarach: rosnącej bazy klientów przedpłaconych i postpaid w obu segmentach komercyjnych B2C i B2B.
– Dzięki koncentracji na najwyższej jakości obsługi klienta i usług stale umacniamy swoją pozycję na rynku. Najlepszym tego dowodem są pozytywne trendy wśród wskaźników operacyjnych, a w szczególności fakt, że klienci nie tylko coraz częściej wybierają T-Mobile, ale przenoszą do nas numery z innych sieci. Teraz dynamicznie rozwijamy ofertę konwergentną i dzięki kolejnym partnerstwom dysponujemy już drugim co to wielkości zasięgiem usług światłowodowych w Polsce – powiedział Andreas Maierhofer, Prezes Zarządu T‑Mobile Polska – Podejście oparte na najwyższej trosce o doświadczenia klientów przynosi znakomite efekty, czego następstwem jest konsekwentny wzrost EBITDA na przestrzeni wszystkich trzech kwartałów. Co ważne, wzrost ten jest osiągany nie tylko w sposób zrównoważony z komercyjnego punktu widzenia, ale przede wszystkim z naciskiem na odpowiedzialność wobec naszych interesariuszy i środowiska naturalnego.
Na koniec trzeciego kwartału baza klientów T‑Mobile osiągnęła 11,425 mln, co oznacza wzrost o 354 tys. w porównaniu z analogiczny okresem ubiegłego roku. To konsekwencja pozytywnego bilansu nowych aktywacji i rezygnacji klientów (net adds): zarówno w obszarze klientów indywidualnych i biznesowych, jak i w segmentach przedpłaconym oraz kontraktowym, przy jednoczesnym zachowaniu średniego miesięcznego współczynnika odejść klientów kontraktowych (contract churn) na bardzo niskim poziomie 0,6% – najniższym w skali całego roku 2021. T‑Mobile zwiększał również systematycznie dostępność swojej oferty światłowodowej, co zaowocowało konsekwentnie rosnącą liczbą klientów wybierających więcej niż jedną usługę z portfolio operatora, zgodnie z konwergentną strategią firmy.
Zwiększenie tempa wzrostu EBITDA oraz organiczny wzrost przychodów to osiągnięcie samo w sobie. Należy jednak odnotować, że wzrosty zysku EBITDA notujemy konsekwentnie na przestrzeni całego roku, co kwartał, nawet mimo wymagającego otoczenia. Na przestrzeni ostatniego półtora roku przekonaliśmy się, że mocne fundamenty finansowe w połączeniu ze skuteczną strategią to podstawa sukcesu w obecnych, często zmieniających się warunkach. Co konsekwentnie z sukcesem realizujemy – powiedział Juraj Andras, Członek Zarządu T‑Mobile Polska ds. Finansowych.
* Przychody organiczne – suma przychodów raportowanych oraz szacowanego wpływu regulacji stawek MTR/FTR na wynik
Technologie w służbie potrzeb klientów
W trzecim kwartale 2021 roku T‑Mobile wraz z klientami i pracownikami obchodził jubileusz 25-lecia na polskim rynku, które świętował pod hasłem „25 lat na fali cyfryzacji”. W tym okresie firma doceniła swoich wieloletnich i obecnych klientów prezentami oraz atrakcyjnymi ofertami urodzinowymi i podkreślała, jak przez ostatnie ćwierćwiecze jej technologie zmieniały polski biznes i społeczeństwo. Dziś technologia nie jest dla operatora celem samym w sobie, a narzędziem, które pozwala coraz lepiej odpowiadać na potrzeby klientów. Przykład takiego podejścia doskonale widać w nowej odsłonie nielimitowanego internetu domowego, z którą T‑Mobile wystartował w drugiej połowie lipca. Operator oferuje dostęp do niezawodnego internetu w całej Polsce – wystarczy, że użytkownik wskaże lokalizację korzystania z internetu, a konsultant sprawdzi dostępną w danym miejscu technologię i dostosuje ofertę. Takie podejście jest możliwe m.in. dzięki stałemu rozszerzaniu dostępu do światłowodu – obecnie T‑Mobile posiada drugi największy zasięg technologii FTTH w Polsce, który dociera już do ponad 4 mln klientów.
Rozwój sieci światłowodowej to także element strategii konwergentnej operatora. W trzecim kwartale tego roku oferta łączenia usług w T‑Mobile została poszerzona o rozwiązanie, którego nie było do tej pory na polskim rynku. „Rozrywka uwolniona” to odpowiedź na potrzeby klientów, którzy coraz intensywniej korzystają z różnorodnych platform streamingowych. Oferta T‑Mobile umożliwia raz na 30 dni zmianę wybranej platformy, przy czym jedna cena za dostęp do różnych serwisów pozostaje przez całą umowę niezmienna. Korzystając z taryf 5G od T‑Mobile użytkownicy mogą otrzymać dostęp do „Rozrywki uwolnionej” w prezencie nawet na dwa lata.
Wzrost we wszystkich segmentach rynku biznesowego
W segmencie mniejszych firm T‑Mobile nie tylko utrzymał dynamikę z poprzednich kwartałów, ale przyciągnął jeszcze więcej klientów, notując wzrost liczby klientów zarówno w ujęciu brutto, jak i netto. Zauważalny jest wzrost zainteresowania planami abonamentowymi z dostępem do wyższych prędkości transmisji danych i 5G. Tendencja ta wynika z przyspieszonej cyfryzacji i rosnącej popularności rozwiązań chmurowych w tym segmencie, a także zastępowania przez mniejsze firmy internetu stacjonarnego dostępem mobilnym, zapewniającym równie wysoką jakość usług. Klienci coraz częściej korzystali również z oferty T‑Mobile, aby sięgnąć po urządzenia z segmentu premium – tutaj akcja promocyjna, w której wybrane urządzenia Samsunga dostępne były z rabatem w wysokości 3 rat, odniosła wyraźny sukces. Coraz większą popularnością cieszyły się również akcesoria, w tym smartwatche łączące się z siecią T‑Mobile dzięki funkcjonalności MultiSIM. W trzecim kwartale operator rozpoczął także nową kampanię reklamową z Robertem Lewandowskim w roli głównej. Kładł w niej nacisk na podstawowe zalety planów MagentaBIZNES, czyli możliwość wyboru planu bez limitu danych, a w wariancie VIP również bez ograniczeń prędkości.
W segmencie korporacyjnym spółka kontynuowała rozwój swojej oferty w 3 kluczowych obszarach: Bezpieczeństwa, SD-WAN i Data Center. Cyfrowa transformacja firm, przyspieszona przez pandemię COVID, spowodowała wzrost zainteresowania firm kompleksowymi rozwiązaniami cyfrowymi dostarczanymi przez T‑Mobile i T‑Systems. Również produkty i rozwiązania z obszaru cyberbezpieczeństwa cieszą się coraz większym zainteresowaniem biznesu. Innym trendem wśród firm było poszukiwanie rozwiązań elastycznych, na które odpowiedzią są rozwiązania operatora oferowane w modelu XaaS. Tutaj rozwiązania oparte na technologii SD-WAN w połączeniu z aplikacjami chmurowymi dają T‑Mobile możliwość kompleksowego zaspokajania potrzeb klientów. Wkrótce te możliwości zostaną rozbudowane jeszcze bardziej dzięki powstającemu obecnie Data Center Szlachecka II, które zostanie oddane do użytku w czwartym kwartale tego roku.
W III kwartale T‑Mobile Polska po raz trzeci z rzędu wygrał przetarg na zapewnienie łączności mobilnej z Centrum Obsługi Administracji Rządowej. W ramach kontraktu T‑Mobile Polska będzie kontynuował świadczenie usług telekomunikacyjnych dla 137 jednostek administracji rządowej. W ramach umowy dostarczy również 21900 urządzeń (telefonów lub modemów) oraz ponad 32 tys. kart SIM wraz z usługami transmisji danych.
Najwyższa jakość sieci dzięki inwestycjom w technologię 5G oraz optymalizacji zasobów częstotliwości
Trzeci kwartał bieżącego roku to przede wszystkim bardzo intensywna rozbudowa sieci 5G T‑Mobile. Zgodnie z zapowiedziami z początku okresu T‑Mobile uruchamiał średnio ponad 120 stacji tygodniowo, mogąc się pochwalić na koniec września siecią blisko 3200 stacji 5G w całej Polsce. Tak jak do priorytetów firmy należy rozwój najnowocześniejszych rozwiązań sieciowych tak i miarą odpowiedzialnego zarządzania zasobami jest wyłączanie rozwiązań cieszących się niską popularnością i tak jest w przypadku sieci 3G. W sierpniu tego roku zakończony został projekt wyłączania sieci 3G w częstotliwościach 2100MHz. Uzyskane w ten sposób częstotliwości przeznaczone zostały do wykorzystania w sieci LTE i 5G zwiększając uzyskiwane przez klientów prędkości przesyłania danych i pojemność sieci. Technologia 3G oferowana jest już tylko na zasięgowej częstotliwości 900 MHz, ale również i tutaj planowane jest jej wyłączenie maksymalnie do 2023 roku.
Również w trzecim kwartale 2021 roku rozpoczęła się druga faza projektu wyposażania stacji bazowych w zasilanie z paneli fotowoltaicznych. Zrealizowane wiosną testy potwierdziły skuteczność i zasadność zastosowania takiego rozwiązania. Dzięki panelom fotowoltaicznym i zamontowanym na stacjach bateriom udaje się wydłużyć działanie stacji w przypadku ewentualnego braku zasilania z sieci energetycznej, ale również skutecznie obniżać koszty funkcjonowania stacji przy jednoczesnym zapewnieniu jej w pełni ekologicznych dostaw energii. W trzecim kwartale udało się uruchomić ponad 30 takich stacji, a projekt jest kontynuowany również w ostatnim kwartale tego roku.
Zrównoważony rozwój w centrum uwagi
Trzeci kwartał 2021 roku w zakresie działań CR to rozpoczęcie kolejnych inicjatyw mających doprowadzić firmę do spełnienia ambitnych celów środowiskowych związanych z zeroemisyjnością, ale także promujących zrównoważoną konsumpcje i oszczędzanie zasobów.
Firma – która korzysta z zielonej energii co potwierdzają odpowiednie certyfikaty, a od 2022 roku będzie współpracować z Respect Energy S.A – nie ustaje w zwiększeniu ilości paneli fotowoltaicznych. W ostatnich miesiącach pochwaliła się niestandardowym rozwiązaniem i montażem paneli na wolnostojących wieżach stacji bazowych. Dzięki tej inwestycji możliwe jest częściowe uniezależnienie się stacji od tradycyjnego źródła energii.
Operator, w trosce o środowisko, dba również o wydłużenie cyklu życia produktów. Od lipca klienci T‑Mobile mogą skorzystać z oferty zwrotu używanego sprzętu. Każdy kto przyniesie do jednego z alonów operatora swój stary telefon w ciągu kilku minut otrzyma propozycję wykupu. Dzięki temu sprzęt zyska drugie życie trafiając do nowego użytkownika lub zostanie przeznaczony na komponenty w procesie produkcji. Akcja wymiany smartfonów to nie jedyne działanie, w ramach którego operator wspiera zrównoważoną konsumpcje – od listopada zeszłego roku klienci mogą korzystać z programu „Smartfon regeneracja”, w ramach którego za symboliczną złotówkę mogą nabyć odnowione egzemplarze iPhone’ów.
W Q3 2021 premierę miała także inicjatywa skierowana do klientów biznesowych, Magentowe Lasy. Poprzez nią firma zachęca do ograniczania zużycia papieru. Każdy klient, który zdecyduje się na zmianę faktury papierowej na elektroniczną może zrobić coś dobrego dla środowiska. Każde dwie oszczędzone kartki to jedno drzewo posadzone w jednej z sześciu lokalizacji, które klient sam wybiera. Do tej pory udało się zaoszczędzić już pod 5000 kartek!
Ostatnie miesiące przyniosły także T‑Mobile premierę raportu społecznej odpowiedzialności biznesu za rok 2020. Firma po raz drugi wydała pełne podsumowanie działań, które stanowią realizację strategii CR. Wydawnictwo zostało opracowane zgodnie ze światowymi wytycznymi Global Reporting Initiative GRI Standards oraz było poddane weryfikacji zewnętrznej przez niezależną firmę audytorską.