Od 24 lipca, dzięki współpracy Polskiego Standardu Płatności i Euronet Polska, zwiększyła się skokowo liczba bankomatów, obsługujących innowacyjny system płatności mobilnych BLIK. Transakcje realizowane za pomocą BLIKA są już akceptowane w ok. 6 tys. bankomatów i wpłato-bankomatów należących do sieci Euronet. Euronet Polska za wypłatę środków BILKIEM nie pobiera żadnych dodatkowych opłat.
Wypłaty BLIKIEM są możliwe we wszystkich bankomatach pod marką własną Euronet i w bankomatach następujących banków: Credite Agricole, mBank, Alior Bank, Getin, Idea Bank oraz we wpłato-bankomatach Euronet i bankomatach, które umożliwiają wypłatę w obcej walucie.
System płatności mobilnych BLIK obsługiwany przez Polski Standard Płatności jest dostępny dla Klientów od 9 lutego 2015 r. Obecnie może z niego korzystać już 800 tys. osób. Dzięki obecności BLIKA w bankowych aplikacjach mobilnych (Alior Banku, Banku Millennium, Banku Zachodniego WBK, ING Banku Śląskiego, mBanku, w tym Orange Finanse oraz PKO Banku Polskiego oraz Inteligo), możliwe jest płacenie w dziesiątkach tysięcy sklepów, dokonywanie płatności w Internecie, oraz wypłacanie gotówki w bankomatach. Otwarty charakter systemu sprawia, że do tego grona dołączą wkrótce kolejne banki zainteresowane udostępnianiem BLIKA swoim Klientom.
– Dzięki pozyskaniu Euronet do współpracy z naszym systemem, osoby korzystające z BLIKA uzyskały dostęp do kilku tysięcy kolejnych urządzeń oferujących wypłaty gotówki bez użycia karty, co stanowi milowy krok na drodze do upowszechnienia naszego systemu. Nie tylko upowszechnia to usługę wypłaty gotówki BLIKIEM, ale również potwierdza najwyższy standard bezpieczeństwa transakcji – mówi Grzegorz Długosz, prezes Polskiego Standardu Płatności. – Aktualnie wypłaty mobilne BLIK są dostępne w ponad połowie bankomatów w Polsce – dodaje.
– Od kilku lat obserwujemy trend, w którym smartfony są coraz szerzej wykorzystywane. Jak wynika z raportu pt. Polacy na zakupach mobilnych, przeprowadzonego przez Mobile Institute i opublikowanego na początku roku, smartfon towarzyszy nam już wszędzie. Dla 40 proc. jest on pierwszą rzeczą po jaką sięgają zaraz po przebudzeniu, żeby sprawdzić najświeższe informacje. Połowa badanych stwierdziła z kolei, że nie rozstaje się z nim nigdy, a co czwarty woli zostawić w domu portfel niż telefon – mówi Paweł Trocki, Dyrektor Sprzedaży Produktów Innowacyjnych w Euronet Polska, oraz dodaje – Obok już dostępnych wypłat bez karty i przekazów bankomatowych udostępniliśmy w Euronet cieszącego się coraz większą popularnością BLIKA.
Jak skorzystać z BLIKA w urządzeniach Euronet?
BLIK został opracowany po to by ułatwić realizację codziennych transakcji finansowych m.in. wypłaty pieniędzy z bankomatu. Podstawowym mechanizmem identyfikacyjnym są tutaj jednorazowe kody, będące kombinacją cyfr od zera do dziewięciu. Unikalny kod autoryzacyjny jest ważny jedynie przez 2 minuty. Po tym czasie Klient może wygenerować kolejny. Dodatkową opcją zaoferowaną Klientowi są „czeki” – kody wraz z hasłem, które można pobrać oraz przekazać dowolnej osobie, aby ta mogła wypłacić z bankomatu żądane środki, dostępność opcji wypłaty „czek” należy sprawdzić w swoim banku. To rozwiązane szczególnie sprawdzi się przy wypłacaniu zaliczek służbowych bądź w nadawaniu przekazów pieniężnych dzieciom.
Aby wypłacić gotówkę z bankomatów należących do sieci Euronet Polska za pomocą systemu BLIK, należy zainstalować na telefonie komórkowym aplikację mobilną swojego banku oraz uruchomić ją przed przystąpieniem do transakcji. Aplikacja wygeneruje kod, który wyświetli się na ekranie telefonu. Następnie należy wpisać go przy użyciu klawiatury bankomatu i zaakceptować na ekranie telefonu. Po akceptacji zgodności transakcji, bankomat wypłaci gotówkę oraz opcjonalnie wydrukuje potwierdzenie.