5 sierpnia MEN ogłosił, że dzieci wracają od września do szkół i nie będzie już edukacji zdalnej. Wyniki sklepów internetowych pokazują, że rodzice spodziewali się takiego obrotu sprawy miesiąc wcześniej. Zakupy artykułów szkolnych wystrzeliły w górę już w lipcu. Wyprawka szkolna to zdaniem analityków CBOS koszt przekraczający kwotę 1000 zł. Nic dziwnego, że wiele gospodarstw domowych rozkłada go na raty i kompletowanie przyborów na wrzesień zaczyna już wcześniej.
Na platformie Shoper w ubiegłym roku przychody sklepów ze sprzedaży artykułów szkolnych rosły już od kwietnia o kilkadziesiąt procent miesięcznie.
Rok 2020 był inny z uwagi na panującą pandemię Covid-19 i przejście szkół na edukację zdalną z końcem marca. Bardziej potrzebny od szkolnych przyborów stał się sprzęt do wideokonferencji. Na platformie Shoper w kwietniu o 155 proc. wzrosła sprzedaż w sklepach z kategorii Komputery w porównaniu z kwietniem 2019 r.
Sklepy internetowe wyczuły trend
Po wiosennym zastoju w sklepach sprzedających artykuły papiernicze, latem widać wyraźne ożywienie. Liczba sprzedawców korzystających z oprogramowania Shoper, którzy oferują tego rodzaju produkty między czerwcem a lipcem zwiększyła się aż o 58 proc.
– Tej statystyki nie tworzą wyłącznie nowe sklepy założone przed dwoma miesiącami. Mamy tu raczej dowód na elastyczność internetowego handlu, który potrafi bardzo szybko wprowadzić do sprzedaży produkty, na które rośnie zapotrzebowanie. Widzieliśmy to już w szczytowej fazie pandemii, gdzie w e-sklepach handlujących głównie elektroniką nagle najlepiej sprzedającymi się produktami stały się…. maseczki medyczne – zauważa Oliwia Tomalik, Marketing Manager Shoper – W handlu tradycyjnym ta sztuka udaje się tylko dyskontom, gdzie nikogo już nie dziwi sprzęt AGD obok warzyw i owoców. W sieci to też działa, bo niewielu kupujących wchodzi do e-sklepu przez “główne wejście”, a częściej przez wyszukiwarkę, media społecznościowe czy reklamy online. Część sprzedawców nauczyła się więc wyłapywać nagłe trendy i przewidziała, że popyt na zeszyty oraz inne szkolne akcesoria wróci w wakacje – dodaje ekspertka.
Mimo braku jasnych wytycznych co do sposobu nauki w zbliżającym się roku szkolnym, sprzedaż artykułów szkolnych na platformie Shoper wzrosła ponad dwukrotnie miesiąc do miesiąca. Przychody sklepów z takim artykułami były w lipcu o 125 proc. wyższe niż w czerwcu.
Szczyt tuż przed nowym rokiem szkolnym
Ogłoszenie przez MEN, że nauka w nowym roku szkolnym odbywać się będzie tradycyjnie, offline, szybko zwiększyło popyt na artykuły szkolne. Statystyki wyszukiwarki Google pokazują, że popularność hasła “wyprawka szkolna” wzrosła skokowo w ostatnich tygodniach osiągając szczyt zainteresowania 17 sierpnia. Na platformie Shoper liczba sklepów sprzedających akcesoria szkolne zwiększyła się w porównaniu z lipcem o 56 proc., a przychody z ich sprzedaży wzrosły ponad dwukrotnie.