ozmowy w sieci LTE, SMS-y po Wi-Fi, połączenia wideo – usługi te działają dzięki technologii sieciowej, która dla użytkownika pozostaje niewidoczna. Mowa o platformie IMS, która jest fundamentem usług głosowych i multimedialnych. Niedawno ją rozbudowaliśmy i unowocześniliśmy, co przekłada się na wyższą dostępność usług i bezpieczeństwo.
Zacznijmy od tego czym jest IMS (ang. IP Multimedia Subsystem). To platforma sieciowa, z użyciem której świadczymy usługi multimedialne w sieci IP. Jest ona centralnym punktem zarządzania połączeniami i zapewnia interakcję między różnymi typami komunikacji, jak głos, wideo, tekst. Może brzmieć to nieco skomplikowanie, ale IMS to filar naszej codziennej mobilnej komunikacji. Usługi, które opierają się na tej platformie to m.in. rozmowy głosowe w technologii VoLTE i VoWiFi, połączenia wideo ViLTE, SMS w Wi-Fi Calling, a także połączenia alarmowe.
Z platformy IMS korzystamy w sieci ponad 10 lat, więc całkiem sporo. Teraz jednak wrzuciliśmy wyższy bieg, uruchamiając nową, bardziej nowoczesną i większą platformę. Co się zmieniło? Funkcje sieciowe nowej platformy są w pełni zwirtualizowane. Mówimy o np. zestawieniu połączenia głosowego pomiędzy dwoma osobami, autoryzacji użytkownika i dopuszczeniu go do sieci, przekierowaniu połączenia czy ustalaniu priorytetu połączeń. Wirtualizacja pozwala elastyczniej zarządzać platformą i szybciej reagować na potencjalne awarie.
Uruchomieniu nowej platformy IMS i jej modernizacji towarzyszyła migracja usług. Łącznie przenieśliśmy ich kilkanaście, a wśród nich m.in. Biznesowa Telefonia IP czy telefonia VoIP dla rynku konsumenckiego. IMS umożliwia nam także świadczenie usługi substytucyjnej dla telefonii stacjonarnej. Użytkownik może przenieść numer stacjonarny na kartę SIM i korzystać z niego na określonym obszarze.
Większa pojemność i bezpieczeństwo
Nową platformę IMS powiększyliśmy też o dodatkowy węzeł infrastruktury. Możemy powiedzieć dla uproszczenia, że są to dodatkowe serwery, które zwiększają pojemność platformy. Dzięki temu możemy jednocześnie obsłużyć jeszcze więcej połączeń, użytkowników i urządzeń, a tych jak wiemy z roku na rok przybywa. Wyższa dostępność usług przekłada się z kolei na poprawę bezpieczeństwa i odporności sieci.
To bardzo ważny aspekt również w kontekście coraz powszechniejszych połączeń głosowych w sieci LTE (VoLTE). Realizujemy je z użyciem platformy IMS i potrzebujemy dla nich coraz więcej sieciowych zasobów. W lutym połączenia w technologii VoLTE odpowiadały za nieco ponad 70% całego ruchu głosowego w sieci Orange. Z pewnością jedną ze składowych takiego wyniku jest proces wyłączania sieci 3G i włączania w jej miejsce sieci LTE.
Dziś platforma IMS kojarzona jest głównie z siecią LTE, ale jej możliwości są większe. W przyszłości unowocześniona platforma pozwoli nam wdrożyć technologię VoNR (ang. Voice over New Radio), czyli połączenia głosowe realizowane w sieci 5G.