W drugim kwartale 2024 roku T‑Mobile Polska:
- osiągnął znaczący wzrost zarówno przychodów, jak i EBITDA AL – odpowiednio o 5,8% i 4,7%;
- skutecznie przyciągał nowych klientów, zwiększając bazę klientów mobilnych o 181 tys. i przekraczając próg 300 tys. klientów internetu szerokopasmowego;
- osiągnął znaczny wzrost usług konwergentnych: co drugi klient T‑Mobile kupuje obecnie dwie lub więcej usług od operatora;
- zaprezentował odświeżone taryfy MagentaBIZNES, a także kontynuował rozwój w segmencie usług dla klientów korporacyjnych w obszarach bezpieczeństwa i centrów danych;
- dostarczał klientom najwyższej jakości usługi sieciowe, dzięki kontynuacji ambitnego rozwoju sieci 5G Bardziej i uruchomieniu największej liczby stacji działających w paśmie C wśród wszystkich operatorów w Polsce;
- kontynuował realizację ambitnych celów ESG, a jego wysiłki jako lidera rynku w tym obszarze zostały nagrodzone w rankingach tygodnika Polityka i dziennika Rzeczpospolita.
Operator zakończył drugi kwartał 2024 roku z liczbą 12,64 mln klientów usług mobilnych, co oznacza powiększenie bazy o 1.5% (r/r). Jest to efektem kontynuacji strategii ciągłego podnoszenia jakości i dostępności usług oraz zwiększania atrakcyjności ofert T‑Mobile. Oprócz ciągłych inwestycji w sieć mobilną, operator rozwija także dostępność oferty internetu domowego w oparciu o umowy hurtowe oraz usług FWA dostępnych w sieci 5G bardziej. Przyciąga także klientów atrakcyjnymi planami taryfowymi. Na początku roku T‑Mobile został nagrodzony przez SpeedTest.pl za usługę najszybszego internetu domowego. Obecnie ten tytuł został przez operatora uzupełniony trofeum przyznanym przez Ookla (speedtest.net), który wyróżnił T‑Mobile za najwyższe i najbardziej niezawodne prędkości sieci mobilnej. To najlepszy dowód, że stałe inwestycje w infrastrukturę przynoszą wymierne efekty w postaci ciągłego podnoszenia jakości oferowanej klientom.
Zwiększenie liczby klientów, w połączeniu z coraz większą popularnością zarówno wyższych, oferujących większe możliwości planów taryfowych, a także coraz częstszym wyborem ofert konwergentnych, a więc łączących w sobie dwie lub więcej usług, zaowocowało wyraźnym wzrostem przychodów zarówno w segmencie mobilnym, jak i stacjonarnym. Kilkuprocentowy wzrost był widoczny zarówno w segmencie usług indywidualnych, jak i biznesowych. Wszystko to przełożyło się na wypracowanie przychodów w wysokości 1,76 miliarda złotych, a więc o prawie 96 milionów złotych wyższych w porównaniu do drugiego kwartału ubiegłego roku, co stanowi wzrost o 5,8%.
Wysiłki podejmowane przez nas w ostatnich miesiącach i kwartałach, zmierzające do zapewnienia klientom najlepszych doświadczeń, przynoszą efekty. Dzięki doskonałej ofercie, najwyższej dbałości o customer experience i rosnącej popularności programu Magenta Moments, nagradzającego klientów za korzystanie z usług naszej sieci, staliśmy się dla nich ważnym partnerem – to fundament naszego sukcesu w drugim kwartale i długoterminowy kierunek strategiczny, który będziemy kontynuować – powiedział Andreas Maierhofer, Prezes Zarządu T‑Mobile Polska. Od początku roku koncentrujemy się na poprawie dostępności naszych usług 5G w paśmie C oraz zasięgu FTTH. Obecnie nasza oferta światłowodu może poszczycić się drugim co do wielkości zasięgiem w kraju i jest dostępna dla 40% wszystkich gospodarstw domowych w Polsce. Z kolei 5G Bardziej, największa w kraju sieć 5G działająca w paśmie C dociera do ponad 30% populacji. Oznacza to, że możemy oferować najwyższej jakości usługi jeszcze większej liczbie klientów. Widzimy, że doceniają nasze wysiłki, wybierając wyższe, bardziej wydajne plany i ofertę konwergentną.
Przychody Liczba klientów
Pomimo spowolnienia wzrostu inflacji, większość kosztów operacyjnych nadal rosła i była znacznie wyższa niż rok temu. Z drugiej strony, koszty energii były znacznie niższe niż w ubiegłym roku dzięki efektom kontraktu vPPA, w ramach którego na potrzeby operatora powstały nowe farmy słoneczne i wiatrowe. Finalnie T‑Mobile odnotował wyraźny wzrost EBITDA AL: w drugim kwartale wyniosła 488 mln zł, co oznacza wzrost o 22 mln zł, czyli 4,7 procent (r/r).
Po serii kwartałów trudnych z makroekonomicznego punktu widzenia, lepsze otoczenie pozwoliło nam pokazać nasz prawdziwy potencjał, utrzymać dynamikę zapoczątkowaną w I kwartale i spełnić obietnicę solidnego wzrostu również w tym kwartale. A fakt poprawy przychodów i EBITDA AL o około 5% w każdym przypadku jest bardzo dobrym osiągnięciem – powiedział Juraj Andras, CFO T‑Mobile Polska. Nie byłoby to możliwe bez konsekwentnych inwestycji w sieć, doświadczenia klientów i rozwoju oferty konwergentnej. Dobrze jest widzieć, że wszystkie wysiłki włożone w konsekwentną realizację naszych celów strategicznych przynoszą tak dobre rezultaty.
EBITDA
W drugim kwartale 2024 roku T‑Mobile kontynuował swoje zaangażowanie w działania związane z ESG (Environmental, Social, Governance), dążąc do bycia liderem w dziedzinie zrównoważonego biznesu. Wysiłki firmy w zakresie zrównoważonego rozwoju zostały docenione licznymi nagrodami, w tym prestiżowymi Listkami ESG tygodnika Polityka oraz wysoką pozycją w Rankingu ESG: Odpowiedzialne Zarządzanie przygotowanym przez „Rzeczpospolitą”. T‑Mobile znalazł się w czołówce firm w kategorii Telekomunikacja, Technologia, Media i Rozrywka, co podkreśla jego zaangażowanie w ochronę środowiska, odpowiedzialność społeczną oraz doskonałe zarządzanie. Firma z dumą ogłosiła również nawiązanie współpracy z UNEP-GRID, co jest kolejnym krokiem w kierunku realizacji strategii ochrony środowiska.
T-Mobile kontynuuje strategię skoncentrowaną na kliencie
W drugim kwartale tego roku T‑Mobile nieprzerwanie realizował strategię rozwoju usług konwergentnych. Ponad połowa kontraktów zawieranych w T-Mobile w drugim kwartale 2024 r. to umowy łączące w sobie co najmniej dwie usługi. Dodatkowo, na koniec drugiego kwartału firma mogła pochwalić się 305 tysiącami klientów usług szerokopasmowych.
Operator realizował także działania mające na celu budowanie najlepszych doświadczeń klientów w kontaktach z marką. W kwietniu na warszawskim Mokotowie operator otworzył pierwszy w Polsce interaktywny i multimedialny salon T‑Mobile Magenta Experience Center, w którym doświadczenia klienta wznosi na zupełnie nowy poziom, udostępniając odwiedzającym szereg niespotykanych dotąd rozwiązań technologicznych, dostępnych dosłownie na wyciągnięcie ręki. W maju firma rozszerzyła portfolio swoich produktów o kolejną edycję smartfonów 5G na każdą kieszeń, sygnowanych marką T: T Phone 2 5G oraz T Phone 2 Pro 5G. W tym czasie T Tablet również cieszył się niesłabnącym zainteresowaniem ze strony klientów. W czerwcu, w ramach rozwoju segmentu usług na kartę, T‑Mobile zaoferował największą na rynku paczkę aż 7200 gigabajtów.
Rozwój w obszarze B2B
W segmencie małych firm drugi kwartał roku upłynął pod znakiem odświeżonej oferty MagentaBIZNES, na którą składają się nielimitowane rozmowy oraz internet dla całej firmy oparty na światłowodzie lub nowoczesnej sieci mobilnej. Nowa MagentaBIZNES oferuje jeszcze większe prędkości w wybranych wariantach, możliwość zwiększania limitów w trakcie kontraktu, a także wyższe limity danych w UE. Oferta została także rozszerzona o Pakiety Bezpieczeństwa, dzięki którym przedsiębiorcy mogą skorzystać między innymi z ochrony podczas korzystania z sieci, zdalnego serwisu IT, ubezpieczenia urządzeń oraz oprogramowania Norton Security Online. Zmiany te przełożyły się na dalsze zwiększenie zainteresowania klientów ofertą i wzrostem liczby aktywacji nowych kart SIM w tym segmencie o 10% (r/r).
Także w segmencie korporacyjnym usługi bezpieczeństwa znajdowały się w centrum zainteresowania klientów. Drugim obszarem, gdzie T‑Mobile stale rozwija swoją ofertę oraz odnotowuje stabilny wzrost, są usługi centrum danych. W kwietniu tego roku operator poinformował o uzyskaniu certyfikatów normy Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji ISO/IEC 27001:2022 w zakresach: Bezpieczeństwa Usług w Chmurze oraz Ochrony Danych Osobowych w Chmurze dla usług przetwarzanych danych w chmurze, backupu oraz cyberbezpieczeństwa. Co więcej, dla tych usług oraz dla usługi kolokacji uzyskał przedłużenie ważności certyfikatu poświadczającego spełnianie normy Systemu Zarządzania Ciągłością Działania ISO 22301:2019
Dynamiczny rozwój 5G
Działania w obszarze podnoszenia jakości sieci i jakości usług dla klientów koncentrowały się na kontynuacji rozpoczętego w pierwszym kwartale dynamicznego rolloutu sieci 5G działającej w paśmie C. Obecnie z ponad 12400 stacji bazowych działających w sieci T‑Mobile, ponad 2800 oferuje sygnał 5G Bardziej. W efekcie, w zasięgu technologii 5G DSS (Dynamic Spectum Sharing) znalazło się 66% populacji, a z usługi 5G świadczonej na częstotliwościach 3,x może skorzystać ponad 30% społeczeństwa. To ostatnie oznacza, że T‑Mobile nie tylko utrzymał, ale znacznie umocnił pozycję lidera technologii 5G w paśmie C. Żeby zapewnić stacjom 5G odpowiednią przepustowość, T‑Mobile rozwijał infrastrukturę światłowodową. Operator konsekwentnie realizuje strategię podłączania stacji 5G Bardziej przy pomocy światłowodów, jednak co ważne, ok. 95% stacji 5G podłączonych do sieci T‑Mobile w ten sposób korzysta z łączy 10-gigabitowych.
Działania te przekładają się na realną poprawę doświadczeń klientów, co potwierdzają niezależne rankingi. Drugi kwartał T‑Mobile zakończyło informacją o zwycięstwie w rankingu jakości sieci Ookla (Speedtest.net), w którym potwierdzono, że sieć mobilna operatora oferuje najwyższe i najbardziej niezawodne prędkości. Trofeum to jest doskonałym uzupełnieniem wyróżnienia przyznanego przez SpeedTest.pl za najszybszą sieć domową w 2023 r.
Coraz większy komfort korzystania z transmisji danych idzie ramię w ramię ze wzrostem zużycia danych przez klientów. Transmisja danych pozwala także dostarczyć klientom usługi głosowe najwyższej jakości dzięki upowszechnieniu VoLTE. Obecnie około 80% wszystkich rozmów w sieci T‑Mobile wykonywanych jest za pomocą tej technologii. T‑Mobile zwiększa także dostępność VoLTE u partnerów roamingowych. W tej chwili z tej technologii klienci operatora mogą skorzystać już w 40 krajach, u 57 partnerów roamingowych.
T-Mobile działa w trosce o naturę
W ramach dążenia do pełnej cyrkularności produktów T‑Mobile wystartował z kampanią „Działamy w trosce o naturę”, która zachęca klientów do oddawania telefonów do recyklingu, oferując w zamian specjalne zniżki. Dodatkowo, dzięki konkursowi dla szkół i przedszkoli, organizowanym wspólnie z organizacją odzysku Biosystem, zebrano blisko 16 000 starych telefonów komórkowych. W konkursie wzięło udział ponad 300 placówek edukacyjnych, co promowało odpowiedzialność ekologiczną wśród młodzieży. Dzięki tym działaniom T‑Mobile konsekwentnie realizuje swoją misję integracji zrównoważonego rozwoju w codziennej działalności, wspierając odpowiedzialną i inkluzywną przyszłość.