McAfee opublikowała wyniki najnowszych badań, według których niemal trzy czwarte użytkowników telefonów komórkowych (72%) obawia się o bezpieczeństwo współczesnych i przyszłych usług mobilnych, takich jak pobieranie multimediów, e-bilety czy dokonywanie płatności za pomocą telefonów komórkowych.
Według raportu zatytułowanego „McAfee Mobile Security Report 2008” :
- 86% użytkowników obawia się zagrożeń takich jak zawyżanie rachunków czy utrata bądź kradzież informacji
- Ponad jedna trzecia użytkowników (34%) telefonów komórkowych na świecie kwestionuje ogólne bezpieczeństwo urządzeń i usług mobilnych
- Co najmniej 79% konsumentów świadomie używa niezabezpieczonych urządzeń, kolejne 15% nie ma pewności co do poziomu bezpieczeństwa
- Ponad połowa abonentów (59%) oczekuje od operatorów przejęcia odpowiedzialności za zapewnienie bezpieczeństwa urządzeń i usług mobilnych.
O ile zaufanie do tradycyjnych usług głosowych i tekstowych pozostaje stosunkowo wysokie, to ponad połowa respondentów (55%) wątpi w bezpieczeństwo płatności dokonywanych za pomocą telefonów komórkowych i zlecanych w ten sposób usług bankowych. Ponad 40% ankietowanych obawiało się zagrożeń związanych z pobieraniem plików multimedialnych oraz korzystaniem z elektronicznych biletów.
Rośnie również zagrożenie niepożądaną korespondencją. Ponad jedna trzecia abonentów (38,6%) przyznaje, że co najmniej raz w miesiącu otrzymuje „denerwujące komunikaty”, które można zakwalifikować jako spam. W Japonii ponad jedna czwarta użytkowników (26,1%) otrzymuje spam codziennie.
Pomimo coraz częstszych obaw, co najmniej 79% konsumentów świadomie korzysta z niezabezpieczonych urządzeń, zaś kolejne 15% nie ma pewności co do poziomu zabezpieczeń. Niemal 60% użytkowników twierdzi, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo urządzeń i usług mobilnych powinni przejąć operatorzy, natomiast ponad połowa (56%) uważa, że telefony powinny być fabrycznie wyposażone w funkcje bezpieczeństwa bez dodatkowej opłaty.