Zrzutki subskrypcyjne nie są jeszcze popularne w Polsce, jednak ten rynek rozwija się prężnie, z dynamiką na poziomie 122% w 2020 roku. Dzięki czemu najlepsi organizatorzy uzyskują od sponsorów regularne wsparcie, które zsumowane z setek i tysięcy drobnych kwot daje miliony złotych. Zrzutka.pl właśnie uruchamia serwis dedykowany zbiórkom abonamentowym. Co unikatowego oferuje, aby wyróżnić się i przyciągnąć internautów?
Zrzutki cykliczne to zjawisko jeszcze relatywnie nowe na rodzimym rynku, jednak już całkiem popularne globalnie. Dedykowane są internautom, którzy chcą umożliwić chętnym, zazwyczaj swoim fanom, przekazywanie pieniędzy w sposób systematyczny i stały. Dzięki idei finansowania społecznościowego, niewielkie, jednostkowe kwoty wsparcia sumują się do większych kwot, czasem idących w miliony złotych. Wpłacający pieniądze regularnie, np. co miesiąc, na konto organizatorów przyjmują rolę dawnych mecenasów sztuki, dziś określanych sponsorami.
Organizatorzy, w tym twórcy, m.in. YouTuberzy, blogerzy, influencerzy, filmowcy, fotograficy, artyści, malarze, kreatorzy treści, a także podróżnicy, sportowcy, naukowcy, kucharze, projektanci mody czy po prostu uzdolnieni ludzie, zgłębiający świat i zjawiska w nim zachodzące, etc. dzięki uzyskanemu wsparciu finansowemu z crowdfundingu abonamentowego, mają możliwość skoncentrowania się na rozwoju swoich pasji i talentów.
Wspierający w zamian za przekazane środki finansowe, otrzymują unikatowe nagrody, a także satysfakcję ze wspierania ciekawych ludzi oraz projektów, które mają szansę zmienić świat; zarówno ten globalny, jak i ten lokalny. Wśród nagród mogą być, m.in. wcześniejszy dostęp do unikatowych treści, np. premier filmowych i video, zdjęć z podróży, limitowany akces do nowych projektów tworzonych przez organizatora czy ekskluzywne zaproszenia na pokaz mody, występy teatralne.
Polski rynek
Aktualnie w naszym kraju organizowanych jest blisko 1,8 tysiąca zbiórek cyklicznych miesięcznie. Statystycznie jednego organizatora wspiera średnio 17 sponsorów. Średnio całościowy przychód z tego kanału dla organizatora to 4 250 zł. Jednak jest sporo takich osób, które zebrały kwoty sumujące się w dziesiątki i setki tysięcy złotych. Natomiast rekordziści zgromadzili dużo większe kwoty: 1,94 mln zł – Langusta na palmie, 1,81 mln – Tomasz Sekielski, i 0,92 mln zł – Grupa filmowa Darwin.
Wartość tego rynku w zeszłym roku, według estymacja zrzutka.pl, wyniosła 9 milionów złotych, co stanowi 1,28% wartości całego rynku crowdfundingowego w naszym kraju. Jednak dynamika rozwoju tego sektora jest imponująca. – W 2020 roku wartość rynku zrzutek cyklicznych wzrośnie do 20 milionów złotych, przy dynamice na poziomie 122%, podczas gdy cały rynek finansowania społecznościowego zwiększy się w tym roku o 55,43% do wartości 1,08 miliarda złotych. – prognozuje Tomasz Chołast, współzałożyciel zrzutka.pl. – Zatem zbiórki cykliczne, choć to na razie relatywnie mały rynek, to jednak atrakcyjny obszar ekspansji, charakteryzujący się małą konkurencją i dużą dynamiką rozwoju, na poziomie ponad dwukrotnie wyższym niż cały rynek finansowania społecznościowego w naszym kraju. – dodaje Chołast ze zrzutka.pl.
Dlaczego warto zbierać cyklicznie na zrzutce?
zrzutka.pl już tradycyjnie, także w przypadku zbiórek abonamentowych, nie pobiera żadnych opłat ani prowizji, które na polskim rynku wahają się między 6,5% a 11%, w zależności od wartości zgromadzonych i wypłaconych środków. Co więcej, platforma nie obciąża także kosztami transakcji swoich użytkowników.
Ponadto, zrzutka.pl jako jedyna platforma crowdfundingowa w Polsce spełnia regulacje KNF (licencja KIP). Dzięki temu, oferuje wyższe standardy bezpieczeństwa oraz zarządzania ryzykiem w porównaniu do konkurencji. Dodatkowo, na zrzutce nie ma właściwie barier wejścia związanych z założeniem cyklicznych zbiórek, a cały proces jest prosty i szybki, dający organizatorom dużą elastyczność i swobodę.
– Wpłaty jednorazowe są u nas dostępne w całości dla zbierających od razu, czym nie może pochwalić się konkurencja, która wydziela transze, dzieląc zgromadzone środki przez ilość miesięcy wsparcia cyklicznego zadeklarowanego przez sponsorów. – mówi Tomasz Chołast ze zrzutka.pl. – Organizator, który wybiera nas, sam decyduje kiedy wypłaca zebrane pieniądze, może to robić nawet co minutę. A wypłacając przez naszą aplikację mobilną, ma środki za darmo w przeciągu kilku minut na swoim koncie bankowym. Podczas, gdy konkurencyjne rozwiązania pozwalają wypłacać zgromadzone środki tylko dwa razy w miesiącu, tj. na początku i w połowie miesiąca, niezależnie od tego czy jest to wypłata ręczna czy automatyczna – podsumowuje Chołast.
Zrzutki cykliczne to rozwiązanie idealne dla sponsorów, którzy chcieliby wesprzeć jednego lub kilku organizatorów niewielkimi kwotami, ale przez dłuższy czas. Dzięki idei crowdfundingu, organizatorzy otrzymują szansę na stworzenie stałego, powtarzalnego i godziwego źródła przychodu, pochodzącego od wielu wspierających. To implikuje, że organizatorzy mogą skoncentrować się na swoim unikatowym projekcie czy realizacji celu, bez zbytniego zamartwiania się o finanse.