W trakcie sylwestrowej nocy zgubiłeś lub uszkodziłeś dowód osobisty? Dla swojego dobra zgłoś to jak najszybciej. By to zrobić, nie musisz iść do urzędu. Po pierwsze, pamiętaj, że w zgłoszeniu utraty/kradzieży lub uszkodzenia dowodu osobistego nikt nie może Cię wyręczyć. Musisz to zrobić osobiście. W przypadku dzieci do 18. roku życia, osób całkowicie lub częściowo ubezwłasnowolnionych w ich imieniu formularz mogą złożyć odpowiednio – rodzic, opiekun prawny lub kurator.
Po drugie, wejdź na stronę www.obywatel.gov.pl.
A teraz po kolei:
- Kliknij przycisk Wyślij zgłoszenie.
- Zaloguj się na swój Profil Zaufany.
- Wybierz, co chcesz zgłosić — utratę lub uszkodzenie dowodu. Jeśli zgłaszasz uszkodzenie, a urząd nie otrzymał jeszcze twojego dowodu — wybierz sposób, w jaki dostarczysz go do urzędu.
- Nie musisz wybierać urzędu, który przyjmie twój wniosek. System wyświetli adresata (urząd, który wydał twój dowód).
- Odpowiedz, czy i w jaki sposób chcesz otrzymać zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu.
- Sprawdź i podpisz wniosek elektronicznie.
- Wyślij zgłoszenie. Wyświetli się komunikat, że zostało wysłane. Dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).
- Jeśli zgłaszasz uszkodzenie dowodu — zanieś dowód do urzędu albo wyślij pocztą.
Dobra wiadomość: usługa jest w pełni bezpłatna.
– Każdy, kto chce zgłosić przez Internet utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego, musi mieć Profil Zaufany – przypomina minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Dzięki niemu potwierdzi swoją tożsamość. Chodzi o to, by nikt nie mógł się pod nas podszyć – dodaje.
Ważne?
Od razu po otrzymaniu zgłoszenia urzędnik unieważni Twój dowód osobisty. Jeśli chcesz otrzymać zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu, zaznacz to w formularzu. Możesz je odebrać w urzędzie, otrzymać pocztą lub przez Internet. Zatrzymaj zaświadczenie — może się przydać. Jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż 2 miesiące.