Po raz 10. przyznano Listki CSR dla firm, które strategicznie podchodzą do zarządzania swoim wpływem na otoczenie i społeczna odpowiedzialnością. Wśród nagrodzonych zalał się też Orange Polska. Otrzymaliśmy Złoty Listek CSR oraz Diamentowy Listek CSR – za wieloletnie miejsce wśród laureatów złotych listów. Nagrodzona została też nasza dobra praktyka #jesteśmy z wami. Nagrody przyznawane są przez tygodnik Polityka wspólnie z firmą doradczą Deloitte oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Trochę historii
Listki CSR po raz pierwszy pojawiły się przy liście 500 POLITYKI w 2012 roku. Jak pisali organizatorzy – ankieta na temat społecznej odpowiedzialności i zrównoważonego rozwoju miała „uporządkować wiedzę o skali, zakresie i kierunkach związanych z CSR w największych organizacjach”. Na ankietę wysłaną do ponad 1200 firm otrzymano 287 odpowiedzi. 67% firm wskazało wtedy, że ma swoje cele CSR a w 88% stanowiły one element dokumentów strategicznych w rożnych obszarach. Strategię CSR posiadało 39% badanych. W ponad 50% firm były osoby zajmujące się CSR-rem, choć pracowały one najczęściej w obszarze PR i komunikacji (55%).
Wtedy też po raz pierwszy pojawiliśmy się na liście – jeszcze jako Telekomunikacja Polska. Otrzymaliśmy najwyższą nagrodę – Złoty Listek. Mieliśmy już wtedy strategię CSR, określone cele i mierniki ich realizacji, osoby odpowiedzialne za ten obszar firmie, wydawaliśmy raporty społecznej odpowiedzialności wg. międzynarodowych standardów i audytowaliśmy ich treść.
Listki CSR dziś
Po 10 latach widać zmiany w podejściu do społecznej odpowiedzialności. 90% ankietowanych firm ma sformalizowane podejście do społecznej odpowiedzialności, 87% ma przyjęte cele CSR i mierniki ich realizacji, choć nadal 30% nie ma samodzielnego stanowiska osoby zajmującej się zrównoważonym rozwojem. Coraz więcej firm raportuje jednak swój wpływ społeczny – 93% , a część z nich w oparciu o standardy raportowania zintegrowanego. To między innymi wynik regulacji w zakresie ujawniania danych niefinansowych. To także dostosowanie do oczekiwań inwestorów, którzy coraz częściej pytają spółki o wskaźniki ESG (E-environmental, S-social, G-corporate governance). To także zmiany w naszym otoczeniu społecznym, które ma coraz większe oczekiwania wobec biznesu.
Co zmieniło się u nas?
Mamy już kolejną strategię społecznej odpowiedzialności, która stanowi element strategii biznesowej. Cele i wskaźniki CSR stanowią stały element zarządzania. Od kilku lat raportujemy też dane niefinansowe w sposób zintegrowany, pokazując jak taki sposób zarządzania wpływa na nasz model biznesowy i łańcuch wartości. I nadal się rozwijam w obszarze zrównoważonego rozwoju – wyznaczając sobie coraz bardziej ambitne cele na np. w odniesieniu do naszego wpływu na klimat. Dlatego także w tym roku otrzymaliśmy Złoty Listek CSR. To już 10. Listek CSR w naszej historii (1 dla Telekomunikacji Polskiej i 9 pod marką Orange).
Dobre praktyki
Dodatkowym elementem Listków od kilku lat są nagrody za dobre praktyki w zakresie realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju. W tym roku organizatorzy pytali o realizacje Celu 13. dotyczącego klimatu oraz działania przeciwdziałające skutkom pandemii. Wśród 16 nagrodzonych dobrych praktyk znalazł się nasz projekt #jesteśmy z wami nakierowany na pomoc służbie zdrowia, wsparcie systemu edukacji w pandemii, angażujący pracowników jako wolontariuszy.