Firma Sony zaprezentowała nowe badania dotyczące podejścia pracodawców do zrównoważonego rozwoju w branży medialnej i rozrywkowej w Europie. Zatytułowany „Środki i sposób myślenia: Stan zrównoważonego rozwoju w branży medialnej” raport obrazuje, jak poważne kroki podejmuje branża, by być bardziej świadomą ekologicznie.
Badanie, które zostało przeprowadzone przy użyciu własnej, europejskiej bazy danych kontaktowych Sony, miało na celu przedstawienie realistycznego spojrzenia na referencje branży w zakresie zrównoważonego rozwoju, które obejmowały zarówno wprowadzone już pozytywne zmiany, jak i bariery dla dalszych, tych bardziej znaczących.
Pozytywną wiadomością jest to, że choć tylko 40% firm zależało na tym, by być postrzeganymi, jako bardziej zrównoważone, prawie trzy czwarte (73%) wdrożyło zmiany operacyjne w celu zmniejszenia swojego wpływu na środowisko. Najczęściej podejmowanymi działaniami były – przegląd niezbędnych wymagań dotyczących podróży i liczby pracowników potrzebnych w miejscu pracy (odpowiednio 46% i 33%) oraz zmiany operacyjne na miejscu (45%).
Szczególnie interesujące było jednak to, że ponad połowa respondentów nie zgodziła się z twierdzeniem, że to klienci, użytkownicy końcowi lub widzowie byli siłą napędową zmian wprowadzanych przez organizacje medialne. Zamiast tego wskazali oni, że największy wpływ mieli na to pracownicy ich organizacji.
Środki i podejście
Wyniki pokazują, że firmy faktycznie troszczą się o to, by być postrzegane, jako bardziej przyjazne dla środowiska, jednak w rzeczywistości napotykane przeszkody są w dalszym ciągu poważne. Z tego powodu Sony postanowiło zapytać, jakie dokładnie bariery stoją na drodze.
Nie jest zaskoczeniem, że wymagana inwestycja finansowa do bycia bardziej zrównoważonym jako branża, jest największą barierą dla respondentów (46%). Wydatki zostały również zauważone przez nieco mniej niż 50% osób, jako powód, dla którego ich firma aktywnie nie zmniejsza swojego śladu środowiskowego.
I choć ponad połowa osób (52%) stwierdziła, że koszty są przynajmniej częściowo brane pod uwagę w istniejących procesach zamówień i zakupów, to 55% respondentów stwierdziło, że cena jest uważana za ważniejszą składową niż to, jak zrównoważony jest dany element wyposażenia.
Co być może bardziej zaskakujące, badanie Sony wykazało, że kultura i zachowanie w branży były drugą największą barierą zarówno dla szerszej branży (41%), jak i poszczególnych firm (46%), które stały się bardziej aktywne w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Olivier Bovis, dyrektor działu Media Solutions Business w Sony Europe, skomentował: – Z badania jasno wynika, że aby branża mogła lepiej radzić sobie z wyzwaniami środowiskowymi, firmy muszą więcej inwestować we własne działania w zakresie zrównoważonego rozwoju. Ale poza aspektem finansowym stwierdziliśmy, że najbardziej potrzebna jest zmiana sposobu myślenia i żeby pracownicy czuli, że mają największy wpływ na wprowadzanie zmian operacyjnych. I właśnie z tego powodu zachęcamy firmy z całej branży do wykorzystania tego na swoją korzyść.
– Zrównoważony rozwój powinien być uważany za walutę wykorzystywaną do wdrażania zmian. Musimy upewnić się, że dostawcy, partnerzy i użytkownicy są „uczciwi” w ramach ruchu na rzecz zmian, a nie tylko wzruszać ramionami, ponieważ „zawsze tak to robiliśmy.
Kluczowe ustalenia:
- 73% respondentów przyznało, że ich pracodawca wprowadził zmiany mające na celu zmniejszenie wpływu na środowisko.
- 71% respondentów potwierdza, że ich pracodawca wdrożył wyraźne działania na rzeczy poprawy zrównoważonego rozwoju.
- 43% respondenów twierdzi, że ich pracodawca aktywnie inwestuje w zrównoważony rozwój.
- Bariery utrudniające adaptację bardziej zrównoważonych praktyk w całej branży
- Wymagane inwestycje finansowe (46,7%)
- Kultura i zachowania w branży (41,21%)
- Dostępność zrównoważonych produktów lub usług (28,02%)
- Brak wymogu bycia bardziej zrównoważonym (26,37%)
- Brak istniejących polityk branżowych (24,45%)
- Zaangażowanie poszczególnych firm w zrównoważony rozwój (24,18%)
- 49% respondentów twierdzi, że koszty są istotną przeszkodą dla ich firmy w ograniczaniu wpływu na środowisko, a 46% powołuje się na kulturę i zachowania w branży.
- 52% twierdzi, że zrównoważony rozwój jest przynajmniej czasami brany pod uwagę w procesie zakupowym, ale 55% przedkłada koszty nad zrównoważony rozwój.