Konkurs Fajne Granty T‑Mobile rozstrzygnięty. Spośród 193 wniosków, komisja wyłoniła 12 najlepszych projektów, których celem jest promocja projektowania oraz zastosowania druku 3D w edukacji. Autorzy nagrodzonych pomysłów otrzymają od operatora drukarki 3D wraz z zestawem niezbędnych akcesoriów. W poniedziałek, 15 października, Komisja Grantowa, wyróżniła 12 autorskich projektów, których celem jest promocja projektowania oraz zastosowania druku 3D w edukacji.
Odbiorcami programu grantowego są nauczyciele, edukatorzy, pasjonaci druku 3D oraz przede wszystkim dzieci i młodzież. Dostępność zaproponowanego rozwiązania dla szerokiej grupy odbiorców była jednym z kryteriów decydującym o przyznaniu grantu, dlatego najwyżej oceniane były te projekty, z których bezpłatnie będą mogły korzystać duże grupy dzieci i/lub młodzieży.
– Druk w technologii 3D obecny jest w zasadzie w większości obszarów naszego życia. Już teraz wykorzystuje się go, np.: w przemyśle, architekturze, medycynie, energetyce, w marketingu, czy modzie. Ale lista dziedzin, w których może znaleźć zastosowanie stale się poszerza. Oznacza to, że rosło będzie zapotrzebowanie na ludzi, którzy nie tylko będą potrafili te technologie wykorzystywać w praktyce, ale również na tych, którzy dzięki swojej wyobraźni, będą znajdowali dla niej nowe pola zastosowania. Dlatego też tak ważnym jest jej popularyzacja wśród najmłodszych, ponieważ to oni w przyszłości będą tworzyli interdyscyplinarne zespoły, pracujące nad innowacyjnymi rozwiązaniami. Kierując się tymi przesłankami, zdecydowaliśmy się w tym roku nagradzać te projekty, które wyposażą w wiedzę i umiejętności jak najwięcej młodych ludzi. Wierzymy, że dla większości z nich udział w inicjatywach nagrodzonych w ramach programu Fajne Granty T‑Mobile może być przepustką do nowego, fascynującego świata, świata, na który dzisiaj patrzą przez pryzmat zabawy, a który za kilka lat stanie się być może ich rzeczywistością – mówi Małgorzata Rybak-Dowżyk, Dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej T‑Mobile Polska.
Nagrody, w postaci drukarek 3D trafią do:
1. Fundacja Pracownia Edukacyjna, Łódź – projekt pt. Nieopowiedziana historia pewnej łódzkiej fabryki.
2. I Liceum Dwujęzyczne im. Edwarda Dembowskiego, Gliwice – projekt pt. CBS (Custom Printed Submarine).
3. Fundacja Centrum Młodzieżowej Robotyki, Kraśnik – projekt pt. Przygotowanie do budowy oraz budowa robota na międzynarodowy konkurs robotyczny FIRST Robotics Competition.
4. Stowarzyszenie Ubulili, Świdnik – projekt pt. Drukujemy grę!
5. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1, Zamość – projekt pt. Szybki modułowy pojazd naziemny z podglądem obrazu na żywo przez sieć Wi-Fi.
6. Gminna Biblioteka Publiczna, Kęsowo – projekt pt. Poza wymiarem.
7. Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 6 im. Jana Pawła II, Września – projekt pt. Pomocna dłoń.
8. Zespół szkół Ponadgimnazjalnych, Pelplin – projekt pt. Dotknij opactwo, zrozum je w 3D.
9. Stowarzyszenie URAZ.NET, Uraz – projekt pt. Tajemnice Stumilowego Lasu.
10. Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej, Szczecin – projekt pt. Piękna Polska 3D – trójwymiarowa encyklopedia polskiej natury.
11. I Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego, Gniezno – projekt pt. S.T.A.C.H. – Stacja Techniczno – Adaptacyjna Chrobrzaków.
12. Miejska Biblioteka Publiczna MultiCentrum, Wrocław – Drukuj, dotknij, doświadczaj.
Skład Komisji Grantowej:
1. Bogusław Dębski z Departamentu Kompetencji Cyfrowych w Ministerstwie Cyfryzacji.
2. Katarzyna Stempniak z Rady Fundacji CoderDojo Polska.
3. Helena Winiarczyk – ekspert ds. edukacji w Skriware.
4. Piotr Żaczko – Główny Specjalista ds. Komunikacji Korporacyjnej T‑Mobile Polska.
5. Kamil Sijko z Rady Fundacji CoderDojo Polska.
Program Fajne Granty T‑Mobile realizowany był po raz drugi. Ponownie udział w nim mogły wziąć szkoły i przedszkola, również niepubliczne, organizacje pozarządowe, biblioteki oraz ośrodki kultury. Nadzór merytoryczny na programem sprawuje Fundacja CoderDojo.