Linki to jeden z kluczowych elementów Internetu. Linki pojawiają się także w dokumentach. Pozwalają użytkownikowi przejść do szczegółowych treści, które umieszczone są np. na stronach internetowych lub ułatwiają szybkie przewinięcie treści dokumentu do interesującej części. Zrozumiały link składa się z dwóch elementów: tekstu opisowego – tekstu, który widzisz na ekranie i adresu – adresu strony, do której ten link prowadzi (w formie http://).
Przydatne dla każdego
Linki, których teksty opisowe precyzyjnie informują, dokąd prowadzą, są przyjazne dla każdego. Użytkownik nie musi poznać kontekstu, by wiedzieć, czy chce skorzystać z linku.
Ważne jest także, aby linki odróżniały się od tekstu – wówczas dużo łatwiej je odnaleźć i użyć.
Jak stworzyć zrozumiały link?
Utwórz taki tekst opisu linku, aby informacja, dokąd link prowadzi, była precyzyjna i zrozumiała bez konieczności analizy otaczającego go tekstu. Nie linkuj pojedynczych słów, jak: link, strona, tutaj. Link Omówienie wymogów dostępności cyfrowej dla podmiotów publicznych, jest bardziej zrozumiały niż w formie adres https://www.gov.pl/web/dostepnosc-cyfrowa/omowienie-wymogow-dostepnosci-cyfrowej-dla-podmiotow-publicznych czy w formie „Więcej informacji o wymaganiach prawnych związanych z dostępnością cyfrową znajdziesz tutaj”.
Linki w formie widocznego adresu URL (np. http://…) są mniej zrozumiałe, ale stosuj je, gdy dokument ma być wydrukowany. Wówczas, linki w takiej formie, będą lepsze, bo użytkownik, w razie potrzeby, będzie mógł przepisać adres strony w przeglądarce.
Gdy tworzysz opis linku, który prowadzi do innego dokumentu, podaj w nim także format i wielkość tego dokumentu np. Lista kontrolna do samodzielnego badania dostępności cyfrowej stron internetowych (DOCX; 122 kB). To szczególnie ważne dla użytkowników, którzy nie chcą pobierać dużych plików lub formatów, których nie otworzą na swoim urządzeniu.
Wyróżniaj linki w tekście przynajmniej na dwa sposoby – kolorem i formatowaniem (np. poprzez podkreślenie). Dzięki temu także osoby słabowidzące czy nierozróżniające kolorów będą mogły łatwo zidentyfikować, co jest linkiem, a co nie.
Linki w MS Word
To prostsze niż myślisz:
- Napisz zrozumiały opis linku.
- Zaznacz tekst opisu linku i kliknij zaznaczony tekst prawym przyciskiem myszy.
- Zamiast używać prawego przycisku myszy możesz w pasku narzędzi programu MS Word otworzyć okno WSTAWIANIE i wybrać: Łącza.
- Wybierz opcję Hiperłącze.
- W polu Adres wpisz lub wklej adres URL, do którego ma prowadzić link. Następnie wybierz OK.
- Sprawdź, czy link wyświetla się i działa poprawnie. W razie konieczności zmień jego wygląd, tak aby wyróżniał się od tekstu.